KE analizuje wyjaśnienia Niemiec w sprawie płacy minimalnej

5 marca 2015 wróć do listy aktualności »

"Wła­dze nie­miec­kie do­star­czy­ły Ko­mi­sji wy­ja­śnie­nia; teraz za­gad­nie­nia praw­ne są ana­li­zo­wa­ne przez praw­ni­ków KE" - po­wie­dział we wto­rek jeden z rzecz­ni­ków Ko­mi­sji Eu­ro­pej­skiej Chri­stian Wi­gand. We­dług jed­ne­go z urzęd­ni­ków unij­nych tłu­ma­cze­nie i ana­li­za do­ku­men­tów zaj­mie kilka ty­go­dni.

Źró­dła dy­plo­ma­tycz­ne w po­nie­dzia­łek nie­ofi­cjal­nie za­po­wia­da­ły, że wła­śnie we wto­rek rząd w Ber­li­nie ma prze­słać od­po­wie­dzi na py­ta­nia za­da­ne mu przez KE w ra­mach pro­ce­du­ry wy­ja­śnia­ją­cej o na­zwie "Pilot". Z proś­bą o wy­ja­śnie­nia KE zwró­ci­ła się pod ko­niec stycz­nia; od­po­wiedź miała wpły­nąć do 18 lu­te­go, póź­niej jed­nak ter­min ten prze­su­nię­to.

Od 1 stycz­nia w Niem­czech obo­wią­zu­je usta­wa o płacy mi­ni­mal­nej. Staw­ka za go­dzi­nę, która do­ty­czy za­rów­no Niem­ców, jak i oby­wa­te­li in­nych państw pra­cu­ją­cych w tym kraju, wy­no­si co naj­mniej 8,50 euro. We­dług wy­kład­ni władz w Ber­li­nie staw­ka mi­ni­mal­na mia­ła­by obo­wią­zy­wać rów­nież kie­row­ców z firm trans­por­to­wych spoza Nie­miec. W prak­ty­ce każda firma trans­por­to­wa, któ­rej po­jazd prze­jeż­dżał­by tran­zy­tem przez te­ry­to­rium tego kraju, mu­sia­ła­by pła­cić swoim kie­row­com od­po­wied­nio wy­so­kie staw­ki.

W tej spra­wie in­ter­we­nio­wał m.​in. rząd Pol­ski, bo nie­miec­kie prze­pi­sy ude­rzy­ły­by w pol­skich prze­woź­ni­ków. Temat zo­stał pod­nie­sio­ny przez pol­ską de­le­ga­cję także w po­nie­dzia­łek, na spo­tka­niu unij­nych mi­ni­strów od­po­wie­dzial­nych za spra­wy kon­ku­ren­cyj­no­ści, które do­ty­czy­ło kwe­stii zwią­za­nych z jed­no­li­tym ryn­kiem we­wnętrz­nym.

źródło: onet.biznes

aktualizacja (RP) 05.03.2015