W trakcie dyskusji członkowie Zespołu ocenili rozwiązania zawarte w przedstawionym przez Prezydenta RP projekcie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwiększającym kwotę wolną od podatku z 3091 zł do 8000 zł. Dyskutowali również o rządowym projekcie ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci. Projekt ten wprowadza założenia Programu Rodzina 500 plus. W dalszej części obrad przeanalizowano propozycję legislacyjną rządu zawartą w projekcie ustawy zmieniającej Ordynację podatkową, której celem jest ustanowienie tzw. klauzuli generalnej przeciwko unikaniu opodatkowania. Na zakończenie obrad omówiono plan pracy Zespołu na rok 2016.
OPZZ, oceniając pozytywnie prezydencki projekt ustawy zwiększający kwotę wolną od podatku, zwróciło uwagę na potrzebę wprowadzenia kryterium na podstawie którego będzie ustalana wysokość kwoty wolnej oraz mechanizmu pozwalającego na jej coroczną waloryzację. Mając na uwadze, że zaprojektowane regulacje wpłyną na zmniejszenie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, które otrzymują znaczną część wpływów z tego podatku, OPZZ zaproponowało wprowadzenie degresywnej kwoty wolnej, czyli większej dla najbiedniejszych i malejącej wraz ze wzrostem dochodów. Za najważniejszą kwestię OPZZ uznało wprowadzenie systemowych zmian w ustawie o podatku dochodowym PIT. Opowiedziało się za zwiększeniem progresji podatkowej poprzez ustanowienie dwóch nowych stawek w wysokości 15% i 50%, zgodnie z projektem ustawy autorstwa OPZZ. Zaapelowało także o zwiększenie pracowniczych kosztów uzyskania przychodu. Obecny na posiedzeniu Zespołu pan Konrad Raczkowski podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów poinformował, że w najbliższych tygodniach rząd przedstawi nowe rozwiązania porządkujące system podatkowy. Za intersujące i zasługujące na pogłębioną analizę uznał rozwiązanie zawarte w projekcie ustawy OPZZ, wprowadzającym dwie nowe stawki podatku PIT: niższą dla podatników, których roczny dochód nie przekracza dwunastokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wyższą dla osób najbogatszych.
Odnosząc się do rządowego projektu ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, OPZZ co do intencji pozytywnie oceniło przyznanie nowej formy świadczenia wychowawczego tj. 500 zł na dziecko. Podkreśliliśmy jednak, że należy je traktować jako jeden z elementów polityki prorodzinnej. Potrzeba równolegle pracować nad innymi rozwiązaniami kompleksowo wspierającymi rodziny (instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem, zwiększenie dostępności do przedszkoli i żłobków, wzmacnianie działań na rzecz godzenia ról zawodowych i rodzicielskich powiązanych z polityką rynku pracy i mieszkaniową). W naszej ocenie, jeden z celów ustawy, jakim jest zmniejszenie obciążenia finansowego rodzin związanego z wychowywaniem dzieci może zostać osiągnięty, szczególnie w przypadku rodzin z dwojgiem lub większą liczbą dzieci. Wydaje się natomiast zbyt optymistyczne założenie, jakim jest stworzenie zachęty do podejmowania decyzji o posiadaniu większej liczby dzieci. Dobrze oceniliśmy wyłączenie dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia wychowawczego z katalogu dochodów warunkujących prawo do świadczeń o charakterze społecznym. Odnośnie propozycji zastosowania na pierwsze dziecko kryterium dochodowego rodziny (800 zł na osobę w rodzinie i 1200 zł z dzieckiem niepełnosprawnym) oraz na drugie i każde kolejne dziecko - bez względu na osiągany przez rodzinę dochód - wskazaliśmy, że może należałoby rozważyć określenie górnego pułapu, od którego świadczenie nie będzie przyznawane. Kryterium dochodowe w przypadku pierwszego dziecka należałoby pozostawić, choć poddać weryfikacji granicę 800 zł tak by nie ograniczać pomocy dla najbardziej potrzebujących rodzin. W opinii OPZZ pozytywnie należy ocenić regulację stanowiącą, że w przypadku, gdy zaistnieją sytuacje, że rodzina będzie marnotrawić przyznane jej świadczenie wychowawcze lub wydatkować niezgodnie z przeznaczeniem – gmina może je przekazywać w formie rzeczowej. Można zastanowić się nad katalogiem świadczeń rzeczowych, tak aby ta pomoc była jak najbardziej dostosowana do potrzeb rodziny. Monitorowanie realizacji ustawy pozwoli na jej korektę – ważne jest by takie sprawozdanie otrzymywała także Rada Dialogu Społecznego.
W zakresie spraw dotyczących klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, OPZZ wskazało na potrzebę pilnego wprowadzania rozwiązań uszczelniających system podatkowy. Powinny mieć one charakter prewencyjny. Wobec skali nadużyć podatkowych i agresywnego planowania podatkowego, które rocznie uszczuplają dochody budżetu państwa o około 46 mld zł, zadanie to powinno stać się ważnym instrumentem poprawiającym kondycję finansów publicznych. W ocenie OPZZ państwo powinno wyciągnąć odpowiednie wnioski z sytuacji, w której 50% dużych firm, najczęściej z kapitałem zagranicznym, nie wykazuje zysku, dzięki czemu nie płaci podatku w Polsce. Potwierdza to tezę, że praktyki agresywnej optymalizacji podatkowej są coraz powszechniejsze w tej grupie przedsiębiorstw, co nie tylko zakłóca uczciwą konkurencję, ponieważ na drogie usługi doradcze mogą sobie pozwolić przede wszystkim duże korporacje, ale także zmniejsza dochody podatkowe, przez co państwo nie może realizować wielu ważnych projektów społecznych. W opinii OPZZ reakcja ustawodawcy w tym zakresie jest więc niezbędna, podobnie jak działania na rzecz zwiększenia stanu etatowego i wynagrodzeń pracowników administracji skarbowej, którzy mają skutecznie zapobiegać agresywnemu planowaniu podatkowemu, jak również stawić czoło dobrze zorganizowanym korporacjom. Podniesienie efektywności działania aparatu skarbowego wymaga jednak odmrożenia wynagrodzeń urzędników. OPZZ po raz kolejny skrytykowało działania rządu, który blokuje wzrost płac.
W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Zespołu:
Franciszek Bobrowski, wiceprzewodniczący OPZZ i Roman Piotrowski, wiceprzewodniczący Federacji Związków Zawodowych Pracowników Mleczarstwa w Polsce oraz eksperci:
Marian Nowakowski, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pracowników Ochotniczych Hufców Pracy, członek Rady OPZZ; Adam Skwarnicki ze Zrzeszenia Związków Zawodowych Energetyków, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników RWE Polska S.A. i spółek zależnych oraz Renata Górna i Norbert Kusiak z centrali OPZZ.
źródło: OPZZ i własne :)
aktualizacja (RP) 19.01.2016