3 lipca br., po kilku godzinach dyskusji, Zespół problemowy ds. budżetu,
wynagrodzeń i świadczeń socjalnych doszedł do wniosku, że wypracowanie
wspólnego stanowiska strony pracowników i strony pracodawców Rady
Dialogu Społecznego w sprawie Założeń projektu budżetu państwa na rok
2018 nie jest możliwe z uwagi na różnice w ocenie wskaźników
makroekonomicznych i oczekiwań odnośnie do kształtowania się polityki
państwa w zakresie wynagrodzeń oraz rent i emerytur. Wiceminister
finansów Leszek Skiba przedstawił informację o rozdysponowaniu w 2016
roku dodatkowych środków na wynagrodzenia w państwowych jednostkach
sfery budżetowej w podziale na poszczególne grupy pracownicze oraz
udzielił odpowiedzi na szereg pytań partnerów społecznych. OPZZ wniosło
między innymi o uzupełnienie pisemnej informacji Ministerstwa Finansów o
dane dotyczące: wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia osób
nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń i osób objętych
mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz liczby zatrudnionych w
państwowych jednostkach budżetowych w podziale na poszczególne grupy
pracownicze. Z uwagi na nieprzedstawienie przez stronę rządową szacunków
w zakresie planowanej maksymalnej kwoty wydatków budżetowych na rok
2018 oraz planowanych dochodów podatkowych osiągniecie kompromisu w
sprawie Założeń projektu budżetu państwa na rok 2018 było niemożliwe.
W dalszej części obrad Zespół podjął próbę wypracowania projektów
wspólnego stanowiska Rady Dialogu Społecznego w sprawie: propozycji
średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze
budżetowej na rok 2018 oraz propozycji wzrostu minimalnego wynagrodzenia
za pracę na rok 2018.
Do konstrukcji Założeń projektu ustawy
budżetowej na rok 2018 przyjęto założenie, że fundusz wynagrodzeń w
państwowych jednostkach budżetowych zostanie „zamrożony", ale rząd nie
wykluczył wzrostu wynagrodzeń indywidualnych, w ramach planowanych
środków na wynagrodzenia. OPZZ wskazało, że oczekuje zmiany stanowiska
rządu w tej sprawie oraz przestrzegania ustawy o kształtowaniu
wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, która zakłada negocjowanie
wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w ramach RDS. Zaapelowało także do
pracodawców, którzy poparli propozycję rządu, o zmianę swojego
stanowiska.
W zakresie wzrostu płacy minimalnej w przyszłym
roku osiągniecie porozumienia było również niemożliwe. Wiceminister
rodziny, pracy i polityki społecznej Krzysztof Michałkiewicz
przekonywał, że propozycja strony rządowej (2080 zł brutto) jest
optymalna, ale strony pracowników i pracodawców pozostały przy
zgłoszonych wcześniej oczekiwaniach. Tym samym ewentualne poszukiwanie
porozumienia w ww. sprawach będzie kontynuowane na plenarnym posiedzeniu
RDS w dniu 10 lipca br.
aktualizacja (RP)