OPZZ negatywnie o nowych progach dla funduszu socjalnego
16 września 2016
wróć do listy aktualności »
14 września br. w
Ministerstwie Rozwoju odbyła się konferencja uzgodnieniowa projektu
ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego
przedsiębiorców.
Strona rządowa w ramach szeroko prowadzonych
prac legislacyjnych dąży do złagodzenia wymogów prawa pracy wobec małych
przedsiębiorców, zatrudniających nie więcej niż 50 pracowników. Jednym
ze zgłoszonych przez projektodawcę pomysłów jest podniesienie z 20 do 50
pracowników progów, od których istniałby obowiązek tworzenia przez
pracodawcę zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz ustalania
regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania.
Propozycja ta
została negatywnie oceniona przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków
Zawodowych, które od samego początku prac nad projektem wskazuje, że
wprowadzenie w życie zaproponowanych zmian oznaczać będzie:
-
znaczne pogorszenie standardów zatrudnienia pracowników - nie ulega
bowiem wątpliwości, iż nowe rozwiązania stwarzają możliwość nadużywania
przez pracodawcę pozycji dominującej względem pracownika, a także dość
swobodnego i samodzielnego określania warunków pracy i płacy, czego
skutkiem może być np. nierówne traktowanie pracowników w zakładzie
pracy. W obecnym stanie prawnym pracodawca jest związany postanowieniami
regulaminów, które pełnią istotną rolę ochronną i informacyjną dla
pracownika, gdyż w dużej mierze określają jego prawa i obowiązki;
-
poważny regres w rozwoju zbiorowego prawa pracy w Polsce - co w
rezultacie może doprowadzić do atomizacji stosunków społecznych, a także
ograniczenia lub wręcz wyeliminowania jakiejkolwiek formy partycypacji
pracowniczej na poziomie zakładu pracy,
-
złamanie zasad dialogu społecznego - pod znakiem zapytania stawia
zamiary strony rządowej co do kontynuacji wprowadzania w Polsce nowej i
szerokiej formuły dialogu społecznego, która w ostatnim czasie budowana
była przez wszystkie strony dialogu, a jej cele i założenia zostały
uwidocznione w przepisach ustawy z dnia 24 lipca 2015 roku o Radzie
Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego.
Nie ulega wątpliwości, iż negocjowanie i uzgadnianie autonomicznych
źródeł prawa pracy jest najwłaściwszą metodą kształtowania stosunków
pracy, zachowania pokoju społecznego oraz realizacji zasady partycypacji
pracowniczej. Ważną rolę w realizacji tych zasad pełnią organizacje
związkowe dla których regulaminy pracy, wynagradzania i zakładowego
funduszu świadczeń socjalnych - w świetle problemów z zawieraniem
układów zbiorowych pracy - stanowią podstawowy obszar działania.
Podwyższenie progów liczbowych osób zatrudnionych w zakładzie pracy, na
użytek wprowadzania stosownych regulaminów, znacznie utrudniłoby
organizacjom związkowym obronę praw i interesów pracowniczych.
Negatywnie w tym zakresie należy ocenić próbę „złagodzenia"
przedmiotowych regulacji poprzez wprowadzenie obowiązku ustalenia
regulaminów wynagradzania, pracy i zakładowego funduszu świadczeń
socjalnych przez pracodawcę zatrudniającego od 20 do 49 pracowników,
jeżeli z takim wnioskiem wystąpiłaby działająca u pracodawcy zakładowa
organizacja związkowa.
W naszej ocenie przepis ten wprowadza
iluzję ochrony. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wynika
bowiem, że zakładowe organizacje związkowe działają najczęściej na
terenie średniej wielkości zakładów pracy, zatrudniających między 50 a
249 osób. Natomiast w podmiotach zatrudniających mniej niż 50 osób
organizacje związkowe występują sporadycznie (w 2014 roku w grupie
badanych przedsiębiorstw odnotowano tylko 14% takich zakładów pracy).
Oznacza to, że tylko nieliczni pracownicy skorzystają z zaproponowanego
rozwiązania.
Można również spodziewać się, iż taki zapis może
zachęcać pracodawców do blokowania inicjatyw zmierzających do zakładania
zakładowych organizacji związkowych. Wieloletnie doświadczenia i
praktyka pokazują, że wielu pracodawców mając do wyboru korzystne dla
siebie rozwiązania prawne, wykorzystuje wszelkie możliwości prawne i
pozaprawne aby je zrealizować, w szczególności kosztem pracowników i
podmiotów ich reprezentujących.
Szczególnie krytycznie
odnosimy się do zamiaru nowelizacji przepisów ustawy z dnia 4 marca 1994
roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2016 roku,
poz. 800). Planowane zmiany oznaczają bowiem obniżenie kosztów
pracodawcy w całości kosztem pracowników. W dużym stopniu są one
równoznaczne ze znaczącym pogorszeniem sytuacji najsłabiej zarabiających
pracowników w zakładzie pracy. Trzeba bowiem pamiętać, że adresatami
świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych generalnie powinny
być rodziny o najniższych dochodach, a celem tych świadczeń ma być
łagodzenie różnic w poziomie życia pracowników i ich rodzin.
Oceniając propozycję nowelizacji zbiorowego prawa pracy należy również
zakwestionować podnoszone przez projektodawcę argumenty o „zmniejszeniu
obciążeń biurokratycznych". Każdy pracownik, niezależnie od
zaproponowanego rozwiązania w projekcie, musi być poinformowany przez
pracodawcę o wielu regulacjach i zasadach prawnych, które w obecnym
stanie prawnym są materią regulaminu pracy albo regulaminu
wynagradzania. Posiadanie tych dokumentów w zakładzie pracy jest zatem
de facto sposobem na zmniejszenie biurokracji, a także zdecydowanie
ułatwia określenie porządku prawnego w zakładzie pracy i prowadzenie
działalności przez pracodawcę.
W spotkaniu w Ministerstwie
Rozwoju uczestniczył Paweł Śmigielski - dyrektor Wydziału prawno-
interwencyjnego OPZZ, który przedstawił zastrzeżenia naszej centrali
związkowej do przedmiotowego projektu.
źródło: OPZZ
aktualizacja (RP)