OPZZ, „Solidarność” i Forum ZZ jednym głosem o dyrektywie Parlamentu Europejskiego
23 maja 2016
wróć do listy aktualności »
Stanowisko strony związkowej Zespołu problemowego ds. prawa pracy
Rady DialoguSpołecznego
w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
zmieniającego dyrektywę 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 16
grudnia 1996 r.
dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług
(COM (2016) 128 wersja ostateczna).
1. Strona związkowa w Zespole ds. prawa pracy RDS uważa, iż zachowanie i
wzmocnienie roli związków zawodowych jako czynnika przyczyniającego się
do zachowania wzrostu płac zgodnego co najmniej ze wzrastającą
wydajnością jest niezbędne z punktu widzenia możliwości przezwyciężenia
nikłego wzrostu PKB z jakim mamy do czynienia w dużej liczbie państw UE.
Z tego też względu popieramy wszelkie działania instytucji unijnych
które mogą się do tego przyczynić. Dlatego podchodzimy pozytywnie do
intencji Komisji Europejskiej w zakresie zwiększenia roli związków
zawodowych w kontekście wzrostu płac, warunków pracy i bezpiecznej
przyszłości pracowników delegowanych. Popieramy bowiem ideę równej płacy
za tę samą pracę w tym samym miejscu pracy.
2. Uważamy
jednak, iż niezbędne jest nakreślenie wizji faktycznych skutków
wprowadzenia dyrektywy w proponowanym wymiarze, szczególnie w
odniesieniu do rzeczywistej skuteczności proponowanych praktyk. W tym
kontekście niepokoi nas brak odpowiednich konsultacji społecznych, które
Komisja Europejska powinna przeprowadzić z partnerami społecznymi na
poziomie unijnym (EKZZ, BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP). Ocena skutków
wprowadzenia proponowanych zmian dla obu stron, przedsiębiorców i
pracowników, jeżeli ma być kompleksowa, musi odnosić się do opinii
zainteresowanych stron uzyskanej w stosownym – zagwarantowanym
traktatowo –trybie.
3. W odniesieniu do kształtu
przedstawionej propozycji zwracamy uwagę, iż w sprawie C -396 /13 z dnia
12 lutego 2015 roku, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
potwierdził już zasadę równej płacy, orzekając, że dyrektywa o
delegowaniu pracowników nie może być stosowana przez pracodawców
delegujących pracowników wyłącznie w celu oferowania niższych od
lokalnych kosztów pracy. Tym samym propozycja Komisji Europejskiej
zmierza we właściwym kierunku, a więc zagwarantowania takiego poziomu
ochrony pracownikom delegowanym, który pozwoli na zachowanie właściwej
równowagi pomiędzy swobodą świadczenia usług w innym państwie
członkowskim a uprawnieniami pracownika delegowanego. Umożliwi to
stworzenie warunków dla inwestycji opartych na uczciwej konkurencji i na
ochronie praw pracowniczych.
4. Wprowadzenie maksymalnego
okresu delegowania jest niezbędne dla zapewnienia przejrzystości samego
pojęcia delegowania. W szczególności pozwoli to na uświadomienie
przedsiębiorcom, że zapisy dyrektywy 96/71/WE wprowadzają jedynie
wyjątek od zasady równego traktowania w państwie przyjmującym, który
musi podlegać określonym ograniczeniom.
5. Pozytywnie
postrzegamy objęcie pracowników delegowanych powszechnie stosowanymi
układami zbiorowymi pracy we wszystkich sektorach. Dla związków
zawodowych układy zbiorowe są kluczowym instrumentem efektywnego
reprezentowania interesów pracowniczych, co oznacza, że omijanie ich
przez przedsiębiorców delegujących pracowników zagranicę jest dla nas
nieakceptowalne.
6. Zaproponowane zmiany w Dyrektywie mogą
nakłonić polskich przedsiębiorców do odchodzenia od konkurowania za
granicą wyłącznie przy wykorzystaniu przewagi komparatywnej wynikającej z
niższych kosztów pracy i szukania bardziej innowacyjnych ścieżek
prowadzenia działalności. W wymiarze długookresowym będzie to zmiana
pozytywnie wpływająca na możliwości rozwoju pracowników i zdolność
polskiej gospodarki do przesunięcia się w górę łańcucha wartości
dodanej.
7. Nie podzielamy poglądu wyrażonego w Uchwale Sejmu
RP z dnia 13 kwietnia 2016 r. oraz w Opinii Senatu RP z 29 kwietnia
2016 r., że propozycja zmian w Dyrektywie narusza zasadę pomocniczości.
Sama natura delegowania w wymiarze ponadgranicznym wskazuje, że w
odniesieniu do tej instytucji niezbędne są działania dotyczące
wszystkich państw członkowskich. Trudno także uznać za naruszenie zasady
proporcjonalności fakt, ze ustawodawca unijny ma zamiar zmienić,
uprzednio wprowadzone przez siebie zasady w odniesieniu do możliwości
dokonania wyboru przez państwa członkowskie (np. w zakresie wprowadzenia
powszechnie obowiązujących układów zbiorowych pracy czy zasady równego
traktowania pracowników tymczasowych).
8. Zwracamy także uwagę,
że sfera delegowania pracowników z Polski wymaga uporządkowania
zagadnienia świadczeń przysługujących pracownikom delegowanym (w
zakresie diet, zwrotu kosztów podróży, zakwaterowania), oraz
konieczności czytelnego rozróżnienia delegowania i podróży służbowej.
Kwestią pilną jest usunięcie nieprawidłowości regulacji dotyczącej diet w
czasie podróży zagranicznej (art. 77(5) k.p.) i dostosowanie jej do
zasady racjonalnego ustawodawcy.
9. Mamy nadzieję, że działania
Komisji Europejskiej uwzględnią uwagi EKZZ i szybko podjęte zostaną
prace nad zmianą dyrektywy prowadzone w dialogu z europejskimi
partnerami społecznymi. Równocześnie polskie związki zawodowe
reprezentowane w RDS oczekują ze strony Komisji Europejskiej podjęcia
szybkich prac dotyczących tych aspektów mobilności pracowników, które
wymagają działań na szczeblu unijnym – chodzi tu przede wszystkim o
uprawnienia socjalne kierowców transportu międzynarodowego.
źródło: OPZZ
aktualizacja (RP)