Outsourcing pracowniczy przedmiotem obrad I Forum Współpracy

8 października 2016 wróć do listy aktualności »

6 października  w I Oddziale ZUS w Warszawie odbyło się I Forum Współpracy organizowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Przedmiotem obrad był outsourcing pracowniczy.

Rozpoczynając posiedzenie Prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska wyjaśniła, że ta inicjatywa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ma rozwiązywać najbardziej drażliwe problemy pracodawców, przedsiębiorców oraz pracowników - osób ubezpieczonych.

Polskie prawo pracy nie zna pojęcia outsourcingu pracowniczego, tymczasem w praktyce jest on powszechnie stosowany poprzez wykorzystanie art.23(1) Kodeksu Pracy. Przed kilku laty podmioty z Grupy Spółek, posiadające w większości status agencji zatrudnienia, oferowały przedsiębiorcom współpracę, przedmiotem której była usługa przejęcia pracowników w formie tzw. outsourcingu pracowniczego.

Zachętą do skorzystania z oferty była „ulga" w świadczeniach publicznoprawnych (z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i podatków należnych budżetowi państwa). Przedsiębiorcy, którzy skorzystali z oferty, po zawarciu – odwołujących się do art. 231 Kodeksu pracy – umów cywilnoprawnych z jednym z podmiotów z Grupy Spółek, wyrejestrowali pracowników z ubezpieczeń społecznych. Z kolei podmioty z Grupy Spółek rejestrowały tych pracowników w ZUS i początkowo odprowadzały należne składki na ubezpieczenia społeczne i należności podatkowe, po czym zaprzestały regulowania zobowiązań publicznoprawnych.

W wyniku tych procederów ponad 15,3 tys. pracowników firm z 317 firm z całej Polski nie miało odprowadzanych składek ubezpieczeniowych. Powód? Ich pracodawcy postanowili przekazać etaty do firm outsourcingowych. I padli ofiarą oszustwa. Na kontach pracowniczych w ZUS brakuje ponad 66 mln zł. Ponad 300 pracodawców z całego kraju uwierzyło firmom skupionym w tzw. Grupie Spółek, że mogą zaoszczędzić na ZUS i podatkach. Dziś sami mają problem, bo zamiast oszczędności mają zaległości liczone w milionach złotych. A spółki, które miały zapewnić outsourcing, już ogłosiły upadłość lub wyprowadziły się z kraju.

Podczas Forum uczestnicy starali się odpowiedzieć na trzy pytania: Jak powinny wyglądać regulacje prawne w zakresie nadzoru nad prawidłowością zawierania umów między kontrahentami, biorąc pod uwagę zasadę kształtowania umów?, Jakie ograny i w jakim zakresie powinny być zaangażowane w nadzór nad prawidłowością świadczenia pracy, w przypadku przejęcia pracowników przez inny podmiot gospodarczy?, Jak zabezpieczyć interesy stron stosunku pracy w przypadku outsourcingu pracowniczego?

W I Forum udział wziął przedstawiciel OPZZ Bogdan Grzybowski. Odpowiadając na zadane pytania podkreślił, że outsourcing to nic innego jak wykorzystywanie zasobów zewnętrznych, czyli zlecanie wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym procesów niezbędnych do funkcjonowania firmy. W wolnym tłumaczeniu chodzi o to, by pracownika etatowego, który jest za drogi dla pracodawcy, zastąpić tańszą siłą roboczą z firmy zewnętrznej. Pracownik zewnętrzny jest tani bo przede wszystkim pracuje na śmieciowej umowie zleceniu i pozbawiony jest całego szeregu świadczeń socjalnych.

Ponieważ Polskie prawo pracy nie zna pojęcia outsourcingu pracowniczego, zdaniem przedstawiciela OPZZ należałoby prawnie wyeliminować przejmowanie całych załóg na podstawie art.23(1).  Zawierane umowy pomiędzy zakładami pracy a firmami outsourcingowymi miały na celu oszustwa pracownicze. Biorąc pod uwagę fakt, że Kodeks cywilny stanowi, że nieważne jest oświadczenie woli złożone drugiej stronie za jej zgodą dla pozoru, należałoby prawnie zakazać tego typu praktyk.

W omawianym przypadku trzeba było 3,5 roku aby ZUS zareagował na ten proceder i zaczął sprawdzać, co to za firmy oferują przedsiębiorcom usługi outsourcingu pracowniczego i jacy przedsiębiorcy z tego korzystają, dlatego przedstawiciel OPZZ zaproponował, aby a trybie pilnym wprowadzono zmiany do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych przez dodanie nowego kodu określającego przyczyny wyrejestrowania ubezpieczonego oraz zmianę dokumentów zgłoszeniowych płatnika składek pozwalającą na oznaczenie płatnika świadczącego usługi agencji zatrudnienia – co pozwoliłoby ZUS-owi na szybką reakcję w przypadku gdyby nie wpływały składki od przejętych pracowników.

W marginalnych przypadkach outsourcing pracowniczy jest przydatnym instrumentem. Mając to na uwadze przedstawiciel OPZZ zaproponował, aby w ustawie o promocji zatrudnienia wprowadzić jako jeden z warunków uzyskanie przez przedsiębiorcę statusu agencji zatrudnienia oraz zabezpieczenie finansowe, które można byłoby niezwłocznie uruchomić, w przypadku udokumentowanego roszczenia ubezpieczonych z tytułu nieodprowadzenia składek.

Forum Współpracy ma odbywać się co kwartał. Podczas drugiego spotkania omawiane będą regulacje dotyczące pracowników delegowanych - zapowiada ZUS.

źródło: OPZZ

aktualizacja (RP)