PKO BP tłumaczy się z podwyżek opłat

4 lutego 2016 wróć do listy aktualności »

Nowe taryfy mają wejść w życie 1 maja 2016 roku.Jesienią ubiegłego roku Paweł Szałamacha, minister finansów sugerował, że PKO BP może skorzystać na podwyżkach, które wprowadzą inne banki w związku z podatkiem bankowym i przejąć cześć klientów.

- Obecne zmiany w strukturze opłat nie będą prowadzić do wzrostu kosztów dla klientów w przypadku aktywnego korzystania z nowoczesnych usług oferowanych przez PKO Bank Polski. Wprowadzane jak co roku zmiany nie są w żaden sposób związane z podatkiem bankowym - tłumaczy Jacek Obłękowski, wiceprezes zarządu PKO BP odpowiedzialny za obszar Bankowości Detalicznej.

Jak podał bank w oficjalnym komunikacie w sprawie zmiany w taryfy prowizji i opłaty są one sukcesywnie obniżane. W ostatnich 5 latach bank zanotował spadek wyniku prowizyjnego o 323 mln zł, a marża prowizyjna pobierana od klientów spadła średnio z 1,76 proc. do 1,04 proc.

Decyzja o podwyżkach zapadła w grudniu 2015 roku i jak zapewnia zarząd banku nie ma ona nic wspólnego z wprowadzeniem podatku bankowego. Zmiany dotyczą około 20 proc. klientów banku, a ich celem jest promowanie nowych, bardziej korzystnych kosztowo produktów, bankowości elektronicznej i płatności bezgotówkowych (np. IKO).

- Zmiany w taryfie prowizji i opłat są procesem rutynowym w działalności każdego banku. Służą dostosowaniu świadczonych usług do preferencji klientów i aktualnej sytuacji rynkowej. Zmiany dokonywane są średnio raz w roku, w wyniku analizy rynkowej konkurencyjności oferty PKO Banku Polskiego. W 2011 roku miała miejsce w listopadzie, w 2012 - we wrześniu, w 2013 - w sierpniu, w 2014 - w październiku, a w 2015 w maju. W 2016 roku zmiany w taryfie wejdą w życie 1 maja - czytamy w komunikacie.

Obecna zmiana nie ma związku z podatkiem od aktywów wprowadzonym Ustawą z 15 stycznia, tak jak zmiany w latach poprzednich nie były podyktowane regulacjami podatkowymi. Uchwała banku dotycząca jej wprowadzenia została podjęta w grudniu 2015 roku.

PKO Bank Polski nie planuje wprowadzania kolejnych zmian w taryfie w bieżącym roku.

PKO Bank Polski obsługuje 8,8 mln klientów indywidulanych. Wprowadzane zmiany w niewielkim stopniu dotyczą podstawowej oferty kierowanej obecnie do klientów: najpopularniejszych kont osobistych i kart debetowych oraz kredytów hipotecznych i pożyczek gotówkowych.

Jak wynika z komunikatu zaplanowane zmiany koncentrują się przede wszystkim na usługach, które posiadają swoje odpowiedniki dostępne bezpłatnie w promowanych kanałach m.in. w ramach bankowości elektronicznej lub mobilnej. Mają one na celu zachęcenie klientów do skorzystania z aktualnych propozycji produktowych banku, co może spowodować spadek opłat lub wręcz brak ich pobierania. Przykładem mogą być: zniesienie opłat za korzystanie z bankowości elektronicznej w przypadku wycofanych już z oferty kont graffiti, superkonto i student.

Poza tym bank chce zachęcić wszystkich klientów posiadających telefony do korzystania z bankowości mobilnej IKO, która umożliwia bieżące sprawdzanie salda bankowego i wykonywanie wielu transakcji zupełnie bezpłatnie.

źródło: wnp.pl

aktualizacja (RP) 02.02.2016