Polacy chcą jawności wynagrodzeń, już na etapie rekrutacji
18 grudnia 2017
wróć do listy aktualności »
84 proc. ankietowanych uważa, że stawki z wynagrodzeniem
powinny być jawne już w ogłoszeniu o pracę; przeciwnego zdania jest
blisko 14 proc. - wynika z najnowszego badania Work Service.
- Większość ofert pracy w zachodniej Europie zawiera informacje o płacach.
- Co więcej, w niektórych krajach skandynawskich wszystkie wynagrodzenia są w pełni jawne.
- Pierwszym krokiem do usprawnienia procesów rekrutacyjnych w Polsce powinno być powszechne informowanie o widełkach wynagrodzeń.
Z raportu Work Service wynika, że największymi
zwolennikami w Polsce jawności wynagrodzenia (już w ogłoszeniu o pracę)
są ankietowani zarabiający do 2 tys. złotych i posiadający wykształcenie
zawodowe.
Zdaniem prezesa serwisu Kariera.pl Piotra Adamczyka, pierwszym krokiem
do usprawnienia procesów rekrutacyjnych w Polsce powinno być powszechne
informowanie o widełkach wynagrodzeń. - Przy obecnych metodach w wielu
przypadkach mamy do czynienia z wyraźnym niedopasowaniem oczekiwań do
realiów. Dzięki jawności stawek zarówno pracownicy już na starcie
wiedzieliby, czy warto aplikować na dane ogłoszenie, a pracodawcy nie
marnowaliby czasu na rozmowy kwalifikacyjne z osobami, na które ich nie
stać - podkreślił w komentarzu do badania.
Jego zdaniem kandydaci powinni mieć też większy dostęp do informacji o firmie.
- Kandydaci przed podjęciem decyzji o aplikowaniu często chcą wiedzieć,
gdzie i z kim mieliby pracować, przy jakich projektach, a także, jak
wyglądają możliwości rozwoju, benefity pozapłacowe oraz czy istnieje
możliwość zdalnej pracy. Odpowiedzi na te pytania już na starcie
ułatwiają dotarcie do kandydatów, a niewiele kosztują pracodawców -
podsumował Adamczyk.
Z analizy Work Service wynika, że jeden na sześciu Polaków zgłasza
problemy z szukaniem pracy (blisko 17 proc.). Z takimi problemami nie
spotkało się prawie 49 proc. ankietowanych. Najczęstszym kłopotem
podczas szukania pracy jest brak odpowiednich ofert dla osób z danym
wykształceniem lub kwalifikacjami (45,5 proc.). Na drugim miejscu
znalazł się brak odpowiedzi ze strony pracodawcy na przesłaną ofertę (24
proc.). Z kolei jeden na 10 kandydatów nie spełniał wymagań, a co 20.
nie był zadowolony z wysokości pensji.
Prezes serwisu Kariera.pl uważa, że obecnie kluczowym problemem jest
brak odpowiedniej komunikacji na linii kandydat-pracodawca. - Pracownicy
i pracodawcy nie mogą się spotkać na rynku pracy - stwierdził.
aktualizacja (RP)