10 lipca w Centrum Partnerstwa Społecznego Dialog miało się odbyć się
plenarne posiedzenie Rady Dialogu Społecznego. W porządku obrad
przewidziano debaty o założeniach projektu budżetu państwa na rok 2018,
propozycji średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej
sferze budżetowej na rok 2018 i propozycji wzrostu minimalnego
wynagrodzenia za pracę na rok 2018. Z powodu braku kworum (nieobecność
części pracodawców), posiedzenie Rady zostało zerwane.
Opócz
debat mających kluczowe znaczenie dla milionów pracowników
zatrudnionych w przedsiębiorstwach i w państwowej sferze budżetowej,
przewidywano podjęcie szeregu uchwał strony pracowników i pracodawców
RDS:
- w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych
ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej.
Strony pozytywnie oceniają kierunek zmian zaproponowanych w projekcie
ustawy. Wskazują jednak na wątpliwości związane z proponowanymi
zapisami, w szczególności dotyczące pomocy publicznej, a także na brak
w projekcie rozwiązań istotnych z punktu widzenia poprawy otoczenia
prawnego działalności innowacyjnej;
- w sprawie konieczności
zmiany zasad zarządzania mieniem państwowym. Strona społeczna przypomina
stronie rządowej, jako sygnatariuszowi „Paktu o przedsiębiorstwie
państwowym w trakcie przekształcenia", podpisanego w 1993 roku z
największymi centralami związkowymi i organizacjami pracodawców, że
dokument ten wciąż obowiązuje. Jego postanowienia gwarantują pracownikom
niczym nieskrępowane prawo wyboru swoich przedstawicieli do organów
statutowych podmiotów z udziałem Skarbu Państwa, co w historii polskiej
prywatyzacji nigdy nie było kwestionowane. W związku tym, nabyte przez
pracowników prawo do współdecydowania o sposobie zarządzania
przedsiębiorstwem nie powinno być w żaden sposób ograniczane;
- w sprawie ciągłości operacyjnej baz danych NFZ. W związku z
zapowiedzią stworzenia Narodowej Służby Zdrowia oraz planowaną
likwidacją NFZ, strony podkreślają konieczność zachowania zawartości,
integralności i ciągłości operacyjnej realizowanej w ramach baz danych
NFZ – w tym wykorzystanie kompetencji zatrudnionych kadr, dostępnych
zasobów oraz działających rozwiązań informatycznych;
- w
sprawie koordynacji prac w zakresie IT oraz regulacji dotyczących NFZ.
Strony wskazują na problem niepełnej koordynacji między projektami
reform oraz projektami infrastrukturalnymi realizowanymi obecnie przez
rząd w obszarze zdrowia i cyfryzacji;
-
w sprawie raportowania po wejściu w życie tzw. sieci szpitali oraz
kontynuacji zadań sprawozdawczych NFZ w ramach nowego systemu. Strony
podkreślają konieczność uwzględnienia w przepisach szczegółowych
wprowadzających w życie tzw. sieć szpitali, rozwiązań, które zapewnią
ciągłość i spójność standardu raportowania zrealizowanych procedur
medycznych oraz kompletność danych. Jednocześnie podkreślają konieczność
starannego zaplanowania procesu przejścia na nowy system sprawozdawczy.
Merytorycznie uzasadnione byłoby zatem, aby pełna likwidacja aktualnie
istniejących struktur NFZ nastąpiła dopiero po skutecznym uruchomieniu
docelowego systemu sprawozdawczego;
Strony miały poddać pod
głosowanie treść informacji dla Wojewódzkich Rad Dialogu Społecznego w
odpowiedzi na stanowiska przekazane do Rady Dialogu Społecznego i
przedstawić propozycję zapytania kierowanego do Ministra Zdrowia o
sposób sfinansowania zaległości Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w
stosunku do dostawców usług oraz towarów dostarczanych w oparciu o
ustawę zamówienia publiczne. Przewidywano także podjęcie uchwały w
sprawie rządowego projektu ustawy z 12 maja 2017, o zmianie ustawy o
podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (podzielona
płatność w podatku VAT).
Rada miała także rozpatrzyć wniosek
ZP-BCC dotyczący powołania doraźnego Zespołu dla rozpatrzenia projektu
Kodeksu Urbanistyczno-Budowlanego.
aktualizacja (RP)