Pracownicy w Polsce oczekują wyższych płac!

4 czerwca 2018 wróć do listy aktualności »

Wynagrodzenia powinny odzwierciedlać rosnącą wydajność pracy i tempo wzrostu produktu krajowego brutto. Ponieważ przez okres transformacji płace rosły wolniej niż wydajność, istnieje przestrzeń do podnoszenia wynagrodzeń, w tym płacy minimalnej. Od 2000 do 2016 roku wydajność pracy w Polsce wzrosła dwa razy więcej niż płace. W konsekwencji zmniejszył się udział płac w PKB. Pod tym względem nasz kraj wypada bardzo słabo na tle Unii Europejskiej. Udział płac w PKB w 2017 r. wyniósł 47,7%. Średnia unijna wynosi zaś 55,4%. Gorzej jest tylko na Malcie, w Irlandii i Słowacji. Oznacza to, że wynagrodzenia rosną wolniej niż wydajność, a owoce wzrostu gospodarczego przejmuje kapitał. Tracą na tym pracownicy, zyskują przedsiębiorstwa. Zyski firm nie są jednak przeznaczane na inwestycje, innowacje i tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy. W roku 2016 inwestycje spadły nawet o 11% przy wzroście PKB o 3%. Niestety zbyt wiele przedsiębiorstw w Polsce wciąż konkuruje niskimi kosztami pracy i niskimi wynagrodzeniami, skazując się na rolę podwykonawców w globalnym łańcuch dostaw. Aby zmienić pozycję Polski w rankingach konkurencyjności potrzebne są wyższe płace i inwestycje, które pozwolą wprowadzić na rynek innowacyjne produkty o wysokiej wartości dodanej i wyższej cenie. Bez tego długo jeszcze pozostaniemy w drugiej lidze światowej gospodarki.

Rzeczą równie istotną jest zagwarantowanie sprawnego funkcjonowania sfery budżetowej, która działa na rzecz obywateli i przedsiębiorstw. Przyjazne podatnikom urzędy i sądy, wysokiej jakości opieka zdrowotna i edukacja oraz bezpieczeństwo są konieczne, aby zapewnić postęp, innowacyjność i konkurencyjność. Jeśli oczekujemy nowoczesnej administracji, to powinniśmy godnie płacić pracownikom sfery budżetowej. Z tego punktu widzenia dalsze utrzymywanie zamrożenia wynagrodzeń w budżetówce jest szkodliwe i przyczynia się do erozji kadr w sektorze publicznym. Dlatego OPZZ proponuje, aby w 2019 r.:

  • wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej wynosił nie mniej niż 9,5%;
  • wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej wynosił nie mniej niż 12,1%;
  • wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę wynosił nie mniej niż 13,5%, aby płaca minimalna osiągnęła poziom 50% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia;
  • wskaźnik waloryzacji emerytur i rent wynosił nie mniej niż średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług w 2018 roku, zwiększony o co najmniej 50% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia za pracę w roku 2018.

OPZZ uważa ponadto, że niezbędne jest zwiększenie realnych dochodów pracowników oraz emerytów i rencistów poprzez m.in.:

  • odmrożenie skali podatkowej oraz kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy w podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • zmianę zasad ustalania kwoty wolnej od podatku PIT,
  • zwaloryzowanie wysokości najniższego wynagrodzenia za pracę, która pozostaje niezmieniona od 2003 roku (760 zł),
  • wyłączenie z minimalnego wynagrodzenia za pracę wszystkich dodatków do wynagrodzenia,
  • pełne odmrożenie wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS),
  • wprowadzenie w życie regulacji prawnych pozwalających na odliczanie w rocznym zeznaniu podatkowym składki płaconej na rzecz związku zawodowego.


aktualizacja (RP)