PREZYDIUM OPZZ

8 marca 2018 wróć do listy aktualności »

Posiedzenie Prezydium OPZZ 6.03.2018

Zmiany w prawie pracy i sądach pracy głównymi tematami posiedzenia Prezydium OPZZ.
6 marca w Warszawie odbyło się posiedzenie Prezydium OPZZ. Na wstępie obrad, Prezydium przyjęło informację przewodniczącego Jana Guza dotyczącą działań podjętych przez kierownictwo i biuro OPZZ od ostatniego posiedzenia (30 stycznia br.). Kolejny punkt posiedzenia poświęcono dyskusji, w trakcie której mówiono możliwości poprawy działania sądów pracy po zmianie ustawy o ustroju sądów powszechnych. W tej części posiedzenia udział wzięli zaproszeni goście z Ministerstwa Sprawiedliwości: sędzia Dorota Szarek, wicedyrektor Departamentu Kadr i Organizacji Sądów Powszechnych i Wojskowych oraz sędzia Janusz Wasieczko, wizytator z Departamentu Nadzoru Administracyjnego. W trakcie dyskusji członkowie Prezydium podkreślali, że sprawność działania Sądów Pracy jest niewystarczająca a pracownik często znajduje się na dużo słabszej pozycji niż pracodawca. Sędzia Szarek zgodziła się, że w wielu miejscach system jest niewydolny a postępowania sądowe trwają zbyt długo. Prezydium przyjęło stanowisko w sprawie działalności sądów pracy. Wiceprzewodniczący OPZZ Andrzej Radzikowski oraz dr Liwiusz Laska, wiceprzewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy z ramienia OPZZ omówili dotychczasową działalność tego gremium. Jak podkreślił przedstawiciel OPZZ, nowo tworzone przepisy muszą być przejrzyste i klarowne a na tym etapie wiele pomysłów wypływających ze strony pracodawców jest nie do przyjęcia przez związki zawodowe. OPZZ nie zagłosuje za przyjęciem nowego Kodeksu jeżeli jakiekolwiek zapisy, będą mogły pogorszyć sytuację pracowników na rynku pracy. Prezydium przyjęło stanowisko w sprawie rekomendacji zmian w prawie pracy, przedstawionych przez Komisję Kodyfikacyjną.
Prezydium przyjęło ponadto uchwały: - w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego OPZZ za rok 2017; - w sprawie odpisu na Fundusz Strajkowy OPZZ za rok 2017; - w sprawie zmian w Regulaminie określającym kompetencje oraz zasady organizacji i funkcjonowania struktur terytorialnych Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, w tym sposobu ustalania składów organów tych struktur, a także szczegółowych zasad i trybu powoływania i odwoływania przewodniczących i wiceprzewodniczących tych struktur; - w sprawie przyjęcia do OPZZ , Związku Zawodowego Pracowników Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych w Warszawie, woj. mazowieckie; - w sprawie przyjęcia do OPZZ Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Statystyków przy Urzędzie Statystycznym w Bydgoszczy, woj. kujawsko-pomorskie; - w sprawie przyjęcia do OPZZ organizacji związkowej pod nazwą Związek Zawodowy Pracowników Lubelskiej Wytwórni Wódek w Lublinie, woj. lubelskie. Następnie Prezydium przyjęło informację wiceprzewodniczącego Andrzeja Radzikowskiego na temat stanu przygotowań do IX Kongresu OPZZ a także informacje przewodniczącego Jana Guza o: - wysokości składki na rzecz OPZZ w 2018 r.; - 107 Sesji Międzynarodowej Konfederacji Pracy w Genewie w dniach 28 maja – 8 czerwca 2018 r.; - planie pracy Rady Dialogu Społecznego w 2018 r. oraz odbytych posiedzeniach - plenarnym i Prezydium RDS - 16 lutego 2018 oraz posiedzeniu Prezydium RDS 6 marca br.; - likwidacji kwartalnika „Dialog. Pismo dialogu społecznego” wydawanego przez CPS „Dialog” i przekształcenia go w miesięcznik „Dialog – w centrum i w regionach” wydawany przez MRPiPS; - rekomendacjach OPZZ odnośnie ustawy o zamówieniach publicznych; - rekomendacjach OPZZ odnośnie ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych; - projekcie „Polskie domy drewniane”; - zaproszeniu do prac w lewicowym Komitecie obchodów 100 lecia Niepodległości; - o zarejestrowaniu spółki „Relax-Tour” sp. z o.o.; W ostatniej części posiedzenia Przewodniczący J. Guz omówił koncepcję tegorocznych obchodów Święta Pracy.

Stanowiska Prezydium OPZZ

Stanowisko Prezydium OPZZ z dnia 6 marca 2018 roku w sprawie poprawy funkcjonowania sądów pracy

Prezydium OPZZ, po zapoznaniu się z sytuacja dotycząca praktyki funkcjonowania sądów pracy w Polsce domaga się:
 Poprawy skuteczności (radykalnego skrócenia) postępowań prze sądami pracy,
 zmiany procedury postępowania, w tym także regulacji związanych z funkcjonowaniem sądów (m.in. ustawę z dnia 27 lipca 2001 roku – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz regulaminy funkcjonowania sądów). Duży nacisk należy położyć na opracowanie optymalnych procedur obiegu informacji oraz przekazywania dokumentów.
 przywrócenia zlikwidowanych wydziałów pracy, szczególnie na tych obszarach, gdzie występują największe problemy z terminowością rozpatrywania spraw,
 zwiększenia obsady sędziowskiej wydziałów pracy,
 zwiększenia zatrudnienia oraz wprowadzenie wyższych wymogów w stosunku do personelu obsługującego sędziów. Dotychczas duży nacisk położony był na kompetencje oraz jakość kształcenia sędziów, lecz równie ważnym czynnikiem wpływającym na jakość i czas postępowania jest odpowiednie przygotowanie merytoryczne pracowników „administrujących”,
 umożliwienia pracownikom szerszego korzystania z pełnomocnika z urzędu,
 rozważenia wymogu obligatoryjnego postępowania mediacyjnego przed przystąpieniem do procesu,
 obniżenia kosztów postępowania sądowego, gdyż w wielu przypadkach stanowią one dla pracowników barierę nie do pokonania,
 zwiększenia uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie prowadzenia postępowania mediacyjnego w sprawach, w których stwierdzono nieprawidłowości. Nadanie PIP uprawnień I instancji wydawania decyzji stwierdzających stosunek pracy,
 przeanalizowania celowości (w kontekście wpływu na czas trwania postępowania) zmiany zasad postępowania sądowego w zakresie niezmienności składu ławników.

PREZYDIUM OGÓLNOPOLSKIEGO POROZUMIENIA ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH

Stanowisko Prezydium OPZZ z dnia 6 marca 2018 roku w sprawie prac Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy

Kodeks pracy w ciągu kilkudziesięciu lat swego obowiązywania był wielokrotnie nowelizowany co
spowodowało, iż stał się dokumentem nieczytelnym i skomplikowanym, wywołującym wiele trudności w praktycznym stosowaniu jego przepisów. Na przestrzeni lat często zmieniały się również zapisy zbiorowego prawa pracy, znajdujące się w kilkunastu ustawach regulujących poszczególne zagadnienia.
Częste zmiany, wielość aktów prawnych i niejasność ich przepisów, a także zmieniające się warunki społeczno - gospodarcze spowodowały, że zarówno pracownicy, jak i pracodawcy mają kłopoty ze sprawnym poruszaniem się w polskim prawie pracy.
Powołana w dniu 15 września 2016 roku Komisja Kodyfikacyjna Prawa Pracy (dalej: Komisja) miała za zadanie „naprawić” prawo pracy, a tym samym
stworzyć nowoczesne, zrozumiałe i sprawiedliwe rozwiązania.
W tym celu Komisja przystąpiła do opracowywania kodeksów indywidualnego oraz zbiorowego prawa pracy.
Po kilkunastu miesiącach pracy Komisji można ocenić, iż oprócz trudnego zadania zebrania wielu przepisów w dwóch kodeksach, Komisja zaproponowała wiele nowych rozwiązań. Niektóre z nich, w ocenie OPZZ, odpowiadają oczekiwaniom środowisk pracowniczych.
W szczególności do rozwiązań tych należą:
 domniemanie istnienia stosunku pracy,
 likwidacja umów cywilnoprawnych na rynku pracy,
 wydłużenie wymiaru urlopu wypoczynkowego do 26 dni dla wszystkich pracowników, niezależnie od stażu pracy,
 ograniczenie wysokości uznaniowych składników pensji,
 podniesienie wysokości wynagrodzenia za pracę w porze nocnej (20% wynagrodzenia wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika),
 obligatoryjność zawierania układów zbiorowych pracy u pracodawców zatrudniających powyżej 50 pracowników,
 wprowadzenie instytucji przedstawiciela związkowego w zakładach, w których nie działają związki zawodowe, powoływanego na wniosek załogi (niestety ograniczenie możliwości jego powoływania tylko do przypadków prowadzenia sporu zbiorowego znacznie zmniejsza rolę tego rozwiązania),
 wprowadzenie arbitrażu społecznego z udziałem Wojewódzkich Rad Dialogu Społecznego.
Wiele rozwiązań zaproponowanych przez Komisję należy jednak ocenić negatywnie.
Zdaniem OPZZ nie do przyjęcia są propozycje dotyczące:
 znacznego osłabienia społecznej inspekcji pracy. W miejsce SIP proponuje się osobę wytypowana przez związki zawodowe, bez dotychczas obowiązującej ochrony prawnej i ze znacznie mniejszymi kompetencjami.
 rozbudowanej i biurokratycznej procedury wyłaniania rady zakładowej i delegata pracowników,
 wprowadzenia liberalnych nowych form zatrudnienia (m.in. zatrudnienie nieetatowe) oraz elastycznych systemów czasu pracy,
 ograniczenia ochrony prawnej kobiet w ciąży,
 wprowadzenia nowych obowiązków pracowniczych (m.in. zwrotu pracodawcy nakładów poniesionych w związku z zatrudnieniem pracownika czy odpowiedzialności za naruszenie dóbr osobistych przedsiębiorcy),
 wprowadzenia klauzuli opt – out w niektórych formach zatrudnienia,
 zmiany zasad dotyczących przywracania pracownika do pracy poprzez wypłacanie pracownikom rekompensat pieniężnych,
 szybkiego wygaśnięcia prawa do urlopu wypoczynkowego,
 wprowadzenia kont wynagrodzeń za godziny nadliczbowe, Rozwiązanie to pozbawi pracowników znacznej części wynagrodzenia i daje przedsiębiorcom duży bezpłatny kredyt na działalność gospodarczą, finansowany przez pracowników (zamrożona w ten sposób kwota wynagrodzeń pracowniczych może sięgać 10 mld zł),
 znacznego wydłużenia czasu trwania umów na okres próbny.
 radykalnego ograniczenia praw związkowych poprzez wprowadzenie instytucji delegata związkowego w miejsce zakładowej organizacji związkowej, jeżeli nie zrzesza ona 10%/15% pracowników w zakładzie pracy. To istotne ograniczenie konstytucyjnego prawa do negocjacji. Jednoosobowa reprezentacja w tym zakresie, bez wsparcia macierzystej organizacji zakładowej, znacznie osłabia pozycję negocjacyjną delegata,
 likwidacji międzyzakładowej organizacji związkowej. Brak tego rozwiązania znacznie utrudni organizowanie się pracowników w małych zakładach, w których pracuje większość pracowników w Polsce,
Propozycje rozwiązań dotyczących funkcjonowania zakładowej i międzyzakładowej organizacji związkowej nie odpowiadają propozycjom wypracowanych w ramach Zespołu ds. prawa pracy Rady Dialogu Społecznego, a aktualnie znajdujących się na końcowych etapie prac legislacyjnych w Sejmie.
Można również wskazać, iż wbrew zapowiedziom duża część rozwiązań zaproponowanych przez
Komisję jest wyjątkowo nieczytelna i skomplikowana, co może spowodować ogromne problemy w stosowaniu nowych regulacji.
Biorąc powyższe pod uwagę Prezydium OPZZ wnosi o zmianę zapisów pogarszających status pracowników i związków zawodowych. W przeciwnym wypadku będziemy zmuszeni ocenić negatywnie projekty obydwu projektów oraz podjąć stosowne działania.
Jednocześnie Prezydium OPZZ wyraża przekonanie, że część dorobku pracy Komisji należy wykorzystać w trakcie prac w ramach Rady Dialogu Społecznego.

PREZYDIUM OGÓLNOPOLSKIEGO POROZUMIENIA ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH

aktualizacja (RP)