Zamieszczamy treść listu przewodniego Przewodniczącego OPZZ Jana Guza oraz treść Rezolucji PE w sprawie dochodu minimalnego.
<h>List przewodni Przewodniczącego OPZZ Jana Guza</h><p>
Koleżanki i Koledzy,<br>
W nawiązaniu do toczącej się obecnie żywej dyskusji na temat wysokości płacy
minimalnej w Polsce, załączam tekst przyjętej rezolucji Parlamentu
Europejskiego w sprawie roli dochodu minimalnego w walce z ubóstwem i w
promowaniu społeczeństwa integracyjnego w Europie (2010/2039 (INI).<p>
W sytuacji, gdy polski rząd odmawia wprowadzenia w życie ustaleń
wypracowanych przez organizacje związkowe i organizacje pracodawców w
Trójstronnej Komisji, warto odnotować przyjęcie naszych inicjatyw
kierowanych do instytucji europejskich za pośrednictwem EKZZ, do którego
należy OPZZ, na szczeblu europejskim. Jest to sukces OPZZ.<p>
Pozdrawiam<br>
Jan Guz<br>
Przewodniczący<br> Ogólnopolskiego Porozumienia<br> Związków Zawodowych<p>
<b>TREŚĆ REZOLUCJI PE W SPRAWIE DOCHODU MINIMALNEGO</b><p>
Teksty przyjęte:<br>
Środa, 20 października 2010 r. - Strasburg<br>
Znaczenie minimalnych dochodów w zwalczaniu ubóstwa i promowaniu
społeczeństwa opartego na integracji<br>
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A7-
2010-0233&language=PL" target="_blank">Sprawozdanie z posiedzenia PE</a><br>
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2010 r. w sprawie roli dochodu
minimalnego w walce z ubóstwem i w promowaniu społeczeństwa
integracyjnego w Europie (2010/2039(INI)<br>
http://www.europarl.europa.eu/oeil/FindByProcnum.do?lang=en&procnum=INI/2
010/2039"target="_blank">procedura i wyniki głosowania</a><p>
Parlament Europejski,
- uwzględniając art. 4, 9, 14, 19, 151 oraz 153 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,<br>
- uwzględniając Konwencję ONZ w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji
kobiet (konwencja CEDAW) przyjętą w 1979 r.,<br>
- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka z 1948 r., potwierdzoną
przez światową konferencję poświęconą prawom człowieka w 1993 r., a zwłaszcza
uwzględniając jej art. 3, 16, 18, 23, 25, 26, 27 oraz 29,<br>
- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i
kulturalnych Organizacji Narodów Zjednoczonych z 1966 r.,<br>
- uwzględniając milenijne cele rozwoju określone przez Organizację Narodów
Zjednoczonych w 2000 r., zwłaszcza eliminację skrajnego ubóstwa i głodu (cel
pierwszy), zapewnienie powszechnego nauczania na poziomie podstawowym (cel
drugi) oraz równe szanse mężczyzn i kobiet (cel trzeci),<br>
- uwzględniając konwencje Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) nr 26 i 131
dotyczące ustalania płac minimalnych oraz nr 29 i 105 dotyczące zniesienia pracy
przymusowej,<br>
- uwzględniając światowy pakt MOP na rzecz zatrudnienia z 2009 r.,<br>
- uwzględniając programy godnej pracy Organizacji Narodów Zjednoczonych i
MOP,<br>
- uwzględniając Kartę praw podstawowych UE, a zwłaszcza jej postanowienia
dotyczące praw socjalnych(1)<br>
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P7-
TA-2010-0375+0+DOC+XML+V0//PL#def_1_1"target="_blank">Rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie roli dochodu minimalnego w walce z ubóstwem i w promowaniu społeczeństwa integracyjnego w Europie</a><br>
- uwzględniając art. 34, 35 i 36 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej, które
wyraźnie określają prawo do pomocy społecznej i mieszkaniowej, wysoki poziom
ochrony zdrowia ludzkiego oraz dostęp do usług świadczonych w ogólnym interesie
gospodarczym(2)<br>
- uwzględniając sprawozdanie MOP pt. "Światowe porozumienie przeciwko pracy
przymusowej. Sprawozdanie ogólne w ramach kontynuacji deklaracji MOP
dotyczącej fundamentalnych praw i zasad w pracy. Sprawozdanie dyrektora
generalnego z 2005 r.",<br>
- uwzględniając zalecenie Rady 92/441/EWG z dnia 24 czerwca 1992 r. dotyczące
wspólnych kryteriów odnoszących się do wystarczających zasobów i świadczeń w
systemach zabezpieczenia społecznego (zalecenie w sprawie dochodu
minimalnego)(3)<br>
- uwzględniając zalecenie Rady 92/442/EWG z 27 lipca 1992 r. dotyczące
zbieżności celów i polityk ochrony socjalnej(4)<br>
- uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1098/2008/WE z
dnia 22 października 2008 r. w sprawie Europejskiego Roku Walki z Ubóstwem i
Wykluczeniem Społecznym (2010)(6)<br>
- uwzględniając rezolucję z dnia 6 września 2006 r. w sprawie europejskiego
modelu społecznego dla przyszłości(7)<br>
- uwzględniając rezolucję z dnia 9 października 2008 r. w sprawie propagowania
integracji społecznej i walki z ubóstwem, w tym ubóstwem dzieci, w UE(8) oraz sprawozdanie Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych i opinię Komisji Praw
Kobiet i Równouprawnienia (A6-0364/2008<br>
- uwzględniając rezolucję z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie odnowionej agendy
społecznej(10)<br>
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 3 października 2008 r. dotyczący
zalecenia Komisji w sprawie aktywnej integracji osób wykluczonych z rynku pracy i
rezolucję z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie aktywnej integracji osób wykluczonych z
rynku pracy(11)<br>
- uwzględniając swoje oświadczenie pisemne nr 0111/2007 z dnia 22 kwietnia
2008 r. w sprawie rozwiązania kwestii bezdomności ulicznej(12)<br>
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 3 marca 2010 r. zatytułowany "Europa
2020: Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego
włączeniu społecznemu"(13)<br>
- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 27 kwietnia 2010 r. dotyczący decyzji Rady
w sprawie wytycznych polityki zatrudnienia państw członkowskich(14)<br>
- uwzględniając art. 48 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-
0233/2010<br><p>
A. mając na uwadze, że w agendzie społecznej Komisji Europejskiej na lata 2005-
2010 rok 2010 ustanowiono "Europejskim Rokiem Walki z Ubóstwem i
Wykluczeniem Społecznym" w celu potwierdzenia i wzmocnienia zaangażowania
politycznego, jakie UE początkowo przejawiała podczas wprowadzania strategii
lizbońskiej, tak aby podjąć działania, które "w zdecydowany sposób przyczyniłyby
się do wyeliminowania problemu ubóstwa",<br>
B. mając na uwadze, że ubóstwo i wykluczenie społeczne stanowią naruszenie
godności człowieka i podstawowych jego praw, a głównym celem programów
wspierania dochodów winno być wydobywanie ludzi z ubóstwa i umożliwienie im
godnego życia,<br>
C. mając na uwadze, że pomimo dobrobytu gospodarczego i wszystkich deklaracji
dotyczących ograniczenia ubóstwa, nierówności społeczne się nasiliły i pod koniec
2008 r. 17% społeczeństwa (czyli około 85 mln osób) żyło poniżej progu ubóstwa,
nawet po transferach socjalnych(15) natomiast w 2005 r. odsetek ten w krajach UE15 wyniósł 16%, a w 2000 r. - 15%,<br>
D. mając na uwadze, że na ubóstwo bardziej narażone są dzieci i młodzież do 17
roku życia niż całe społeczeństwo; mając na uwadze, że w 2008 r. współczynnik
narażenia na ubóstwo wyniósł 20% w UE27, a najwyższa wartość tego
współczynnika wynosiła 33%,<br>
E. mając na uwadze, że osoby starsze są również narażone na ubóstwo w
większym stopniu niż społeczeństwo ogólnie; mając na uwadze, że w 2008 r.
współczynnik narażenia na ubóstwo wśród osób w wieku 65 lat i starszych wynosił
19% w UE27, zaś w 2005 r. współczynnik ten wynosił 19%, a w 2000 r. 17%,<br>
F. mając na uwadze, że utrzymująca się na stałym wysokim poziomie liczba
niepewnych miejsc pracy oraz niskie płace w niektórych sektorach spowodują
utrzymywanie się odsetka pracowników zagrożonych ubóstwem na wysokim
poziomie; mając na uwadze, że współczynnik zagrożenia ubóstwem populacji
mającej zatrudnienie w 2008 r. wynosił średnio 8% w krajach UE27, zaś w 2005 r.
współczynnik ten wynosił 8%, a w 2000 r. - 7% w krajach UE15,<br>
G. mając na uwadze, że w zaleceniu 92/441/EWG z 24 czerwca 1992 r. Rada
zaleca państwom członkowskim uznanie podstawowego prawa osoby do
wystarczających zasobów i pomocy społecznej, aby żyć w sposób nieuchybiający
ludzkiej godności; mając na uwadze, że w zaleceniu 92/442/EWG z 27 lipca 1992 r.
Rada zaleca, by państwa członkowskie zapewniły godny standard życia; mając na
uwadze, że w konkluzjach z 17 grudnia 1999 r. Rada opowiedziała się za
wspieraniem integracji społecznej jako jednego z celów modernizowania i ulepszania
ochrony socjalnej,<br>
H. mając na uwadze, że kobiety stanowią istotną część populacji zagrożonej
ubóstwem, z powodu bezrobocia, ponoszonej samodzielnie odpowiedzialności
związanej z opieką, niepewnego i słabo płatnego zatrudnienia, dyskryminacji w
zakresie wynagrodzenia oraz niższych rent i emerytur,<br>
I. mając na uwadze, że ryzyko znalezienia się w sytuacji skrajnego ubóstwa jest
większe w przypadku kobiet niż mężczyzn; mając na uwadze, że utrzymująca się
tendencja feminizacji ubóstwa w społeczeństwach europejskich dowodzi, iż obecne
ramy systemów ochrony socjalnej i liczne obszary polityki społecznej, gospodarczej i
zatrudnienia w Unii nie są przeznaczone do zaspokajania potrzeb kobiet lub
uwzględnienia różnic właściwych dla pracy kobiet; mając na uwadze, że ubóstwo i
wykluczenie społeczne kobiet w Europie wymagają specjalnych, wielorakich i
zróżnicowanych ze względu na płeć reakcji politycznych,<br>
J. mając na uwadze, że ryzyko znalezienia się w sytuacji skrajnego ubóstwa jest
większe dla kobiet niż dla mężczyzn, szczególnie w podeszłym wieku, ponieważ
systemy ubezpieczeń społecznych są często oparte na zasadzie ciągłego
wynagradzanego zatrudnienia; mając na uwadze, że zindywidualizowane prawa do
dochodu minimalnego, pozwalającego na uniknięcie ubóstwa, nie powinny zależeć
od składek związanych z zatrudnieniem,
<br>
K. mając na uwadze, że poziom bezrobocia wśród młodzieży osiągnął w Unii
Europejskiej bezprecedensowy poziom 21,4 % - od 7,6 % w Holandii do 44,5 % w
Hiszpanii i 43,8 % na Łotwie - a przyuczenie do zawodu i staże oferowane młodym
ludziom są często bezpłatne lub nisko wynagradzane,<br>
L. mając na uwadze, że jedna na pięć osób poniżej 25. roku życia w UE jest
bezrobotna, a pracownicy powyżej 55. roku życia to Europejczycy najbardziej
dotknięci bezrobociem, zmuszeni do zmagania się z konkretnymi poważnymi
problemami zmniejszającego się wraz z wiekiem prawdopodobieństwa znalezienia
pracy,<br>
M. mając na uwadze, że kryzys finansowy i gospodarczy wpłynął na ograniczenie
liczby miejsc pracy - dane szacunkowe wskazują, że od września 2008 r.
zlikwidowano ponad 5 milionów stanowisk oraz potęguje się niestabilna sytuacja,<br>
N. mając na uwadze brak oficjalnych europejskich danych dotyczących sytuacji
skrajnego ubóstwa, takich jak bezdomność, przez co trudno jest śledzić obecne
tendencje,<br>
O. mając na uwadze, że Europejski Rok Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem
Społecznym musi być okazją do zwiększenia wrażliwości opinii publicznej na
problem ubóstwa i związanego z nim wykluczenia społecznego oraz odpowiedniego
reagowania w ramach strategii politycznych względem wykluczenia społecznego, że
należy w ramach niego promować aktywne włączenie, odpowiednie dochody, dostęp
do wysokiej jakości usług oraz pomoc w szukaniu pracy, co wymaga równego
podziału bogactwa i wiąże się ze środkami i strategiami politycznymi, które
zapewniają rzeczywistą spójność gospodarczą i społeczną na poziomie Unii
Europejskiej i między regionami Europy, a także że dochody minimalne mogą
zapewniać poczucie bezpieczeństwa marginalizowanym i wrażliwym grupom
społecznym,<br>
P. mając na uwadze, że celami i zasadami przewodnimi Europejskiego Roku Walki
z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym są: uznanie praw, wspólna
odpowiedzialność i uczestnictwo, spójność, zaangażowanie i konkretne działania,<br>
Q. mając na uwadze, że należy odpowiednio ocenić atmosferę gospodarczą i
finansową w UE27, aby zachęcić państwa członkowskie do ustalania progu
dochodu minimalnego, co pomogłoby poprawić standard życia przy jednoczesnym
ciągłym pobudzaniu zachowań konkurencyjnych,<br>
R. mając na uwadze, że Unia Europejska zaangażowała się w realizację
milenijnych celów rozwoju określonych przez Organizację Narodów Zjednoczonych
oraz mając na uwadze rezolucję, która ogłasza drugie dziesięciolecie eliminacji
ubóstwa ONZ (2008-2017),<br>
S. mając na uwadze wielowymiarowy charakter ubóstwa i wykluczenia społecznego
oraz istnienie szczególnie narażonych grup społecznych i grup społecznych o
szczególnych potrzebach (dzieci, kobiety, osoby starsze, osoby niepełnosprawne i inne), w tym imigrantów, mniejszości etnicznych, rodzin wielodzietnych lub
niepełnych, osób przewlekle chorych i bezdomnych, a także konieczność włączania
do innych europejskich strategii politycznych środków i narzędzi zapobiegania
ubóstwu i wykluczeniu społecznemu oraz zwalczania ich; mając na uwadze, że
należy stworzyć wytyczne dla państw członkowskich do uwzględnienia w krajowych
strategiach politycznych, aby zagwarantować wysokiej jakości system
zabezpieczenia społecznego i ochrony społecznej, powszechny dostęp do
infrastruktury publicznej i wysokiej jakości podstawowych usług publicznych,
wysokiej jakości warunków pracy i godnego zatrudnienia dającego uprawnienia oraz
do gwarantowanego dochodu minimalnego, który umożliwi uniknięcie ubóstwa, da
każdemu możliwość uczestnictwa w życiu społecznym, kulturalnym i politycznym
oraz zapewni godne życie;<br>
T. mając na uwadze, że skutki ogromnego poziomu ubóstwa nie ograniczają się do
spójności społecznej w Europie, lecz dotyczą również naszej gospodarki, ponieważ
stałe wykluczenie dużej części naszego społeczeństwa zmniejsza konkurencyjność
gospodarki i zwiększa obciążenia budżetu państwa,<br>
U. mając na uwadze konieczność ustanowienia, szczególnie w strategii Europa
2020, celu ogólnego oraz nadania pierwszeństwa spójności gospodarczej, społecznej
i terytorialnej oraz ochronie podstawowych praw człowieka, co oznacza zachowanie
równowagi pomiędzy polityką gospodarczą, zatrudnienia, społeczną, regionalną i
polityką ochrony środowiska, jak też sprawiedliwy podział bogactwa i dochodów
(przy uwzględnieniu daleko idących zmian wskaźników zależności), co rodzi
konieczność przeprowadzenia socjalnych analiz wpływu w odniesieniu do
wszystkich decyzji oraz stosowania przekrojowej klauzuli społecznej z Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (art. 9)<br>,
V. mając na uwadze, że poszanowanie ludzkiej godności jest jedną z
podstawowych zasad Unii Europejskiej, której działanie ma na celu wspieranie
pełnego zatrudnienia i postępu społecznego, zwalczanie wykluczenia społecznego i
dyskryminacji oraz wspieranie sprawiedliwości i ochrony socjalnej;<br>
W. mając na uwadze konieczność zagwarantowania stosowania, zwiększenia i
lepszego wykorzystywania funduszy strukturalnych w zakresie zapobieganiu
ubóstwu, włączenia społecznego oraz przy tworzeniu wysokiej jakości miejsc pracy
powiązanych z prawami pracowniczymi,<br>
X. mając na uwadze rolę systemów zabezpieczenia społecznego w zapewnianiu
takiego poziomu spójności społecznej, który jest konieczny dla rozwoju, w celu
zagwarantowania włączenia społecznego, społecznego i zamortyzowania społecznych
skutków kryzysu gospodarczego, co oznacza zapobiegające ubóstwu i indywidualnie
gwarantowane dochody minimalne na poziomie krajowym, poprawę poziomu
umiejętności i edukacji osób wykluczonych z rynku pracy wskutek rynkowej presji
konkurencyjnej, oraz gwarancję równości szans na rynku pracy i przy realizowaniu
praw podstawowych,<br>
Y. mając na uwadze, że wprowadzenie i wzmocnienie systemów dochodów
minimalnych jest ważnym i skutecznym sposobem przezwyciężania ubóstwa
poprzez wspieranie integracji społecznej i dostępu do rynku pracy oraz zapewnienie
ludziom godnych warunków życia,<br>
Z. mając na uwadze, że systemy dochodów minimalnych są ważnym narzędziem
gwarantującym bezpieczeństwo ludziom, którzy muszą przezwyciężyć konsekwencje
wykluczenia społecznego i bezrobocia, a także wspierającym dostęp do rynku pracy;<br>
mając na uwadze, że takie systemy dochodów minimalnych odgrywają odnośną rolę
w podziale bogactwa i zapewniają solidarność i sprawiedliwość społeczną, a
szczególnie w czasach kryzysu odgrywają antycykliczną rolę, dostarczając dodatkowe środki na rzecz wzmocnienia popytu i konsumpcji na rynku
wewnętrznym,<br>
AA. mając na uwadze, że według ostatniego sondażu Eurobarometru na temat
postaw obywateli UE względem ubóstwa, znaczna większość (73 %) uważa, że
ubóstwo jest problemem, który poważnie dotyka ich kraje, 89 % obywateli domaga
się od swoich rządów pilnych działań w celu walki z tym zjawiskiem, a 74 %
oczekuje, że UE odegra również istotną rolę w tym kontekście,<br>
AB. uwzględniając bolesne skutki społecznego kryzysu gospodarczego, w wyniku
którego na przestrzeni ostatnich dwóch lat pracę straciło ponad 6 milionów osób,<br>
AC. mając na uwadze skalę kryzysu gospodarczego i społecznego oraz jego
oddziaływanie pod względem narastającego ubóstwa i wykluczenia oraz rosnącego
bezrobocia (z 6,7 % na początku 2008 r. do 9,5 % pod koniec 2009 r.), przy czym
długofalowym bezrobociem dotkniętych jest jedna trzecia bezrobotnych, a sytuacja
ta jeszcze się pogarsza w państwach członkowskich o wrażliwej gospodarce,<br>
AD. mając na uwadze, że Rada i Komisja oraz organy międzynarodowe, takie jak
MFW, naciskają na niektóre państwa członkowskie, aby podjęły się
krótkoterminowego ograniczenia deficytu budżetowego, który pogłębił się wskutek
kryzysu, oraz dokonały cięć w wydatkach, także socjalnych, co osłabia państwo
opiekuńcze i potęguje ubóstwo,<br>
AE. mając na uwadze rosnącą nierówność społeczną w szeregu państw
członkowskich, wynikającą przede wszystkim z nierówności ekonomicznej pod
względem dochodu i podziału bogactwa, nierówności na rynku pracy, braku
bezpieczeństwa socjalnego oraz nierównego dostępu do takich funkcji społecznych
państwa, jak opieka społeczna i zdrowotna, edukacja, system prawny itd.,<br>
AF. mając na uwadze realizację polityki UE w zakresie włączenia społecznego, a
zwłaszcza cele oraz europejski program przyjęty w ramach strategii lizbońskiej na
początku lat 2000., z wdrożeniem otwartej metody koordynacji i wspólnymi celami,
które należy osiągnąć w ramach krajowych planów działania,<br>
AG. mając na uwadze, że obecnie - z różnych przyczyn - w większości państw
członkowskich mieszka wielu bezdomnych, co wymaga szczególnych środków na
rzecz ich integracji społecznej,<br><ol><li>
podkreśla konieczność przedsięwzięcia konkretnych środków, które wyeliminują
ubóstwo i wykluczenie społeczne, poszukując rozwiązań umożliwiających
przywrócenie zatrudnienia, zachęcając do sprawiedliwego podziału dochodów i
bogactw, gwarantując odpowiedni dochód, nadając w ten sposób rzeczywisty sens i
treść Europejskiemu Rokowi Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym oraz
zapewniając również silne polityczne dziedzictwo osiąganiu milenijnych celów
rozwoju, w tym gwarancji dochodu minimalnego zapobiegających ubóstwu i
wykluczeniu społecznemu w oparciu o różne praktyki krajowe, porozumienia
zbiorowe i prawo krajowe państw członkowskich w całej Unii Europejskiej, a także
aktywnie działając na rzecz promowania systemów odpowiednich dochodów i
ochrony społecznej; zachęca państwa członkowskie, żeby na nowo przeanalizowały
strategie polityczne na rzecz zagwarantowania odpowiedniego dochodu, przy czym
walka z ubóstwem wymaga tworzenia godziwych i stałych miejsc pracy dla grup
znajdujących się w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy; uważa, że każdy
pracownik musi mieć możliwość godnego utrzymania się z pracy; uważa, że polityka
państwa socjalnego oznacza także aktywną politykę na rynku pracy;</li>
<li>zwraca uwagę, że niedawne spowolnienie gospodarki, któremu towarzyszy
rosnące bezrobocie i mniejsze możliwości znalezienia pracy, stawia wielu ludzi przed
ryzykiem ubóstwa i wykluczenia społecznego; wskazuje, że ma to miejsce w
szczególności w niektórych państwach członkowskich, które borykają się z
długoterminowym bezrobociem lub brakiem aktywności;</li>
<li>domaga się faktycznych postępów w zakresie adekwatności systemów dochodów
minimalnych, tak aby były one w stanie wydobyć każde dziecko, dorosłego i osobę
starszą z ubóstwa oraz dać im prawo do godnego życia;</li>
<li>podkreśla różnice między grupami społecznymi żyjącymi w ubóstwie w szeregu
dziedzin (zdrowie, mieszkalnictwo, edukacja, dochody i zatrudnienie); wzywa
Komisję i państwa członkowskie do uwzględnienia tych różnic w swoich
ukierunkowanych działaniach; podkreśla, że jednym z najskuteczniejszych
sposobów ograniczenia ubóstwa jest sprawienie, aby rynek pracy był dostępny dla
wszystkich;</li>
<li>podkreśla potrzebę zwrócenia szczególnej uwagi na programy kształcenia
ustawicznego jako podstawowe narzędzie zwalczania ubóstwa i wykluczenia
społecznego, poprzez zwiększenie możliwości zatrudnienia oraz dostępu do wiedzy i
rynku pracy; jest przekonany o konieczności zapewnienia szerszego uczestnictwa
pracowników, osób bezrobotnych i wszystkich wrażliwych grup społecznych w
kształceniu ustawicznym oraz podjęcia skutecznych działań przeciwko czynnikom,
które przyczyniają się do przedwczesnej rezygnacji z edukacji, jak również o
konieczności poprawy poziomu wykwalifikowania zawodowego i nabywania nowych
umiejętności, co może prowadzić do szybszej ponownej integracji na rynku pracy,
wzrostu produktywności i może pomóc w znalezieniu lepszego zatrudnienia;</li>
<li>podkreśla potrzebę działania na szczeblu państw członkowskich na rzecz
ustanowienia progu dochodów minimalnych w oparciu o odnośne wskaźniki, tak
aby zagwarantować spójność społeczno-gospodarczą, zmniejszyć ryzyko nierównego
wynagrodzenia za tę samą pracę i ograniczyć ryzyko ubóstwa ludności w całej Unii
Europejskiej oraz domaga się bardziej kategorycznych zaleceń ze strony Unii
Europejskiej w sprawie tego rodzaju działań;</li>
<li>podkreśla, że zatrudnienie należy postrzegać jako jedną z najskuteczniejszych
gwarancji przeciwdziałania ubóstwu, a w konsekwencji że należy przyjąć środki w
celu zachęcenia do zatrudniania kobiet oraz wyznaczania jakościowych celów dla
oferowanych miejsc pracy;</li>
<li>podkreśla potrzebę podejmowania działań zarówno na poziomie europejskim jak
i krajowym, by chronić obywateli i konsumentów przed nieuczciwymi warunkami
spłaty pożyczek i zadłużenia na kartach kredytowych oraz określić warunki
dotyczące dostępności pożyczek, których celem będzie przeciwdziałanie
nadmiernemu zadłużeniu gospodarstw domowych, co prowadzi do ubóstwa i
wykluczenia społecznego;</li>
<li>podkreśla wielowymiarowy charakter ubóstwa i wykluczenia społecznego oraz
nalega na potrzebę włączenia do głównego nurtu celów społecznych i na znaczenie
społecznego wymiaru i społecznego zrównoważenia makroekonomicznych strategii
politycznych; uważa, że cele społeczne winny być integralną częścią strategii
wychodzenia z kryzysu, strategii Europa 2020 i spójności gospodarczej, społecznej i
terytorialnej, wiąże się to z horyzontalnym ukierunkowaniem społecznym i
skuteczną oceną oddziaływania społecznego, co zagwarantuje ponowne określenie
priorytetów i strategii politycznych, w szczególności monetarnych, zatrudnienia,
społecznych i makroekonomicznych strategii politycznych, w tym paktu na rzecz
stabilności i wzrostu, polityki konkurencji, rynku wewnętrznego oraz polityki
budżetowej i fiskalnej; jest zdania, że polityki te nie powinny być przeszkodą dla
spójności społecznej i muszą zagwarantować wdrożenie odpowiednich środków i
wspieranie polityki równych szans w celu znalezienia sposobu trwałego wyjścia z
kryzysu, gwarantującego powrót do konsolidacji fiskalnej oraz podejmującego
reformy niezbędne do przywrócenia wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych
miejsc pracy; wzywa do przyjęcia skutecznych strategii politycznych wspierających
w drodze odpowiednich mechanizmów państwa członkowskie będące w największej
potrzebie;</li>
<li>wyraża przekonanie, że tworzenie nowych miejsc pracy, jako pierwszy krok w
kierunku ograniczenia ubóstwa, musi stanowić priorytet dla rządów państw
członkowskich;</li>
<li> uważa, że systemy dochodów minimalnych winny być integralną częścią
strategicznego podejścia do integracji społecznej, obejmującego zarówno ogólne
strategie polityczne, jak i ukierunkowane działania - w zakresie mieszkalnictwa,
opieki zdrowotnej, edukacji i kształcenia, świadczeń socjalnych - za pomocą których
ludzie mogą przezwyciężyć ubóstwo i samodzielnie działać na rzecz włączenia
społecznego i dostępu do rynku pracy; uważa, że rzeczywistym celem systemów
dochodów minimalnych jest nie tylko pomoc, lecz przede wszystkim towarzyszenie
beneficjentom na drodze od wykluczenia społecznego do aktywnego życia;</li>
<li> wskazuje na konieczność uwzględniania osób pozostających na utrzymaniu
przy ustalaniu kwot dochodu minimalnego, w szczególności dzieci, żeby wyjść z
zaklętego koła ubóstwa wśród dzieci; uważa ponadto, że Komisja powinna
sporządzać roczne sprawozdanie w sprawie postępów w walce z ubóstwem wśród dzieci;</li>
<li> podkreśla, że potrzebna jest rewizja restrykcyjnej polityki budżetowej, jaką
narzuca się w niektórych państwach członkowskich w celu pokonania kryzysu, oraz
podkreśla znaczenie skutecznego działania na rzecz solidarności, w tym
wzmocnienia, mobilności, przewidywania transferu i zmniejszenia
współfinansowania w odniesieniu do finansowania z budżetu, tak aby tworzyć
godne miejsca pracy, wspierać sektory produkcyjne oraz przeciwdziałać ubóstwu i
wykluczeniu społecznemu oraz unikać wszelkich nowych form zależności lub
dalszego zwiększania zadłużenia;</li>
<li> uważa, że wprowadzenie systemów dochodów minimalnych we wszystkich
państwach członkowskich UE - obejmujących szczególne środki wsparcia osób,
których dochód przy wkładzie gospodarczym i ułatwionym dostępie do usług jest
niewystarczający - jest jednym z najskuteczniejszych sposobów zwalczania ubóstwa,
zapewnienia odpowiedniego standardu życia i pobudzenia integracji społecznej;</li>
<li> uważa, że systemy odpowiedniego dochodu minimalnego muszą wynosić
przynajmniej 60 % średniego dochodu w danym państwie;
</li>
<li> podkreśla, że potrzebna jest ocena polityki włączenia społecznego, stosowanie
otwartej metody koordynacji, realizacja wspólnych celów i krajowych planów
działania w kontekście rozwoju ubóstwa, tak żeby prowadzić bardziej zaangażowane
działania na szczeblu europejskim i krajowym oraz przeciwdziałać ubóstwu za
pomocą bardziej włączającej, spójnej i lepiej sformułowanej polityki, która ma na
celu likwidację skrajnego ubóstwa i ubóstwa wśród dzieci do 2015 r. oraz znaczne
zmniejszenie względnego ubóstwa;</li>
<li> ponownie stwierdza, że systemom dochodów minimalnych, choć są one
istotne, musi towarzyszyć skoordynowana strategia na szczeblu krajowym i
unijnym, skupiona na szerokich działaniach i szczególnych środkach, takich jak
aktywna polityka rynku pracy na rzecz grup najbardziej od niego oddalonych,
edukacja i kształcenie dla osób o najmniejszych umiejętnościach, płace minimalne,
polityka budownictwa socjalnego oraz świadczenie dostępnych i przystępnych
cenowo usług publicznych wysokiej jakości;</li>
<li> nalega na promowanie integracji i włączenia społecznego w celu zapewnienia
skutecznej ochrony podstawowych praw człowieka, ponadto nalega na poczynienie
jasnych zobowiązań w odniesieniu do określenia unijnych i krajowych strategii
politycznych służących zwalczaniu ubóstwa i wykluczenia społecznego; uważa za
niezbędne zapewnienie lepszego, powszechnego, wolnego od ograniczeń fizycznych i
barier komunikacyjnych dostępu do rynku pracy, publicznych usług opieki
zdrowotnej, edukacji i kształcenia od okresu przedszkolnego do ukończenia
pierwszych studiów, kształcenia zawodowego, publicznych lokali mieszkalnych,
dostaw energii i opieki społecznej; uważa, że miejsca pracy powinny być dostępne,
spełniać warunki jakości i dawać uprawnienia; jest zdania, że płace powinny być
godne i zatrudnienie powinno dawać uprawnienia do minimalnego dochodu na
starość, aby umożliwić emerytom, którzy pracowali przez całe życie, otrzymywanie
przyzwoitych emerytur; dodaje, że systemy odpowiednich dochodów minimalnych
dla wszystkich muszą zagwarantować wolność od ubóstwa i zapewnić włączenie
społeczne, kulturowe i polityczne zgodnie z różnymi praktykami krajowymi,
układami zbiorowymi i prawem krajowym państw członkowskich; zauważa ponadto,
że w perspektywie długoterminowej im więcej państwa członkowskie zainwestują w
te różne strategie polityczne, tym mniej konieczny będzie system wystarczającego
dochodu na gospodarstwo domowe; wskazuje, że takie środki powinno się
przyjmować w ścisłej zgodności z zasadą pomocniczości oraz z różnymi praktykami,
układami zbiorowymi i prawem krajowym państw członkowskich; uważa, że tylko w
ten sposób można zagwarantować wszystkim ludziom prawo do uczestnictwa w życiu społecznym, politycznym i kulturalnym;</li>
<li> zwraca uwagę na potrzeby młodych ludzi, którzy borykają się ze szczególnymi
problemami, poszukując swojego miejsca w życiu gospodarczym i społecznym, oraz
są narażeni na ryzyko opuszczenia szkoły we wczesnym wieku; wzywa państwa
członkowskie, żeby zapewniły, że przeciwdziałanie bezrobociu wśród młodzieży
stanie się specjalnym celem opartym na własnych priorytetach, obejmującym
specjalne działania i środki w zakresie szkoleń zawodowych, wsparcie z programów
wspólnotowych ((Lifelong Learning, Erasmus Mundus) oraz wspieranie
nowatorstwa;</li>
<li> podkreśla, że odsetek osób przedwcześnie kończących edukację oraz
ograniczony dostęp do szkolnictwa wyższego na poziomie uniwersyteckim są
podstawowymi czynnikami prowadzącymi do długoterminowego bezrobocia i kładą
się cieniem na spójności społecznej; uważa, że ponieważ działania na rzecz
zwalczania tych dwóch problemów znajdują się wśród zasadniczych celów
określonych przez Komisję w dokumencie dotyczącym strategii Europa 2020, należy
stworzyć podstawy wdrożenia konkretnych działań i strategii politycznych na rzecz
dostępu młodzieży do edukacji poprzez stypendia, dofinansowania dla studentów,
pożyczki studenckie i inicjatywy wpływające na dynamikę edukacji szkolnej;</li>
<li> uważa, że Komisja powinna przeanalizować wpływ, jaki w poszczególnych
państwach członkowskich miałaby jej inicjatywa legislacyjna dotycząca
ustanowienia na szczeblu europejskim płacy minimalnej; proponuje w
szczególności, żeby przedmiotem tej analizy była różnica między odpowiednim
dochodem minimalnym i płacą minimalną w danym państwie członkowskim, a
także jego skutki dla wejścia na rynek pracy;</li>
<li> podkreśla, że ważne jest przyjęcie zasad dotyczących wypłacania
zainteresowanym odszkodowania z ubezpieczenia od bezrobocia, co umożliwi
uniknięcie ubóstwa, że ważne jest zachęcanie państw członkowskich do
podejmowania środków ułatwiających powrót do zatrudnienia na miejsca pracy
podlegające presji, m.in. ułatwiając mobilność w Unii Europejskiej;</li>
<li> podkreśla, że inwestycje w systemy dochodów minimalnych stanowią kluczowy
element zapobiegania ubóstwu i ograniczania go; podkreśla, że nawet w czasach
kryzysu systemy dochodów minimalnych należy postrzegać nie jako czynnik
powodujący koszty, ale jako główny element walki z kryzysem; zaznacza, że
dokonane na wczesnym etapie inwestycje w walkę z ubóstwem przynoszą poważną
korzyść, jaką jest ograniczenie długofalowych kosztów dla społeczeństwa;</li>
<li> podkreśla rolę ochrony socjalnej w szczególności w kwestii chorób, zasiłków
rodzinnych, emerytur, niepełnosprawności oraz wzywa państwa członkowskie, żeby
zwróciły szczególną uwagę na osoby najbardziej podatne na zagrożenia, gwarantując
im minimum praw nawet w razie bezrobocia;</li>
<li> stwierdza, że posiadanie zasobów i korzyści wystarczających do godnego życia
jest podstawowym prawem człowieka, z którego należy korzystać w szerszym
kontekście kompleksowych, spójnych środków mających na celu przeciwdziałanie
wykluczeniu społecznemu oraz aktywnej strategii wspierania integracji społecznej;
wzywa państwa członkowskie, żeby przyjęły krajowe strategie polityczne mające na
celu wzmocnienie gospodarczej i społecznej integracji zainteresowanych osób;</li>
<li> wskazuje na rosnącą liczbę osób pracujących, ale żyjących w ubóstwie, oraz na
potrzebę podjęcia tego nowego wyzwania przez połączenie różnych instrumentów;
domaga się, aby poziom płacy wystarczającej na życie był zawsze powyżej progu
ubóstwa; <br>domaga się, aby pracownicy, którzy z różnorakich powodów znajdują się
poniżej progu ubóstwa, otrzymali bezwarunkowe i łatwe do uzyskania dodatki;
wskazuje na pozytywne doświadczenia w Stanach Zjednoczonych, gdzie stosowanie
negatywnego podatku dochodowego pozwala podnieść dochody pracowników o
niskich zarobkach ponad próg ubóstwa;</li>
<li> zauważa, że Komisja Europejska w komunikacie zatytułowanym "Strategia
Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju
sprzyjającego włączeniu społecznemu" proponuje określenie pięciu głównych celów
UE, wśród których znajduje się zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem o
20 mln; przypomina, że ten cel nie dorównuje początkowym ambicjom strategii
lizbońskiej, które niestety nie mogły zostać spełnione (likwidacja ubóstwa); uważa,
że ubóstwo i wykluczenie społeczne należy wyeliminować za pomocą wiarygodnych,
konkretnych i wiążących środków; uznaje, że liczba ta jest za mała oraz że nie
można zrezygnować z celu Europy bez ubóstwa; uznaje, że w związku z tym należy
zastosować odpowiednie środki oraz że do tego celu liczbowego o wartości
bezwzględnej należy dodać cel zmniejszenia ubóstwa w każdym państwie
członkowskim, żeby zachęcić każde państwo członkowskie do udziału w realizacji
tego celu, oraz że należy umożliwić świadczenie pomocy w ramach tego celu przy
wykorzystaniu odpowiednich środków; jest zdania, że ten cel należy osiągnąć za
sprawą konkretnych i odpowiednich środków, szczególnie poprzez wprowadzenie
systemów dochodów minimalnych we wszystkich państwach członkowskich UE;</li>
<li> uważa, że priorytetowo należy potraktować zwalczanie nierówności społecznej,
zwłaszcza w kontekście nierówności ekonomicznej pod względem dochodu i
podziału bogactwa, nierówności na rynku pracy, braku bezpieczeństwa socjalnego
oraz nierównego dostępu do takich funkcji społecznych państwa, jak opieka
społeczna i zdrowotna, edukacja, system prawny itd.,</li>
<li> zwraca się do Rady i państw członkowskich UE o oparcie głównego celu
strategii Europa 2020 w zakresie zwalczania ubóstwa na wskaźniku relatywnego
ubóstwa (60 % progu mediany dochodu), co poparła Rada Europejska w Laeken w
grudniu 2001 r., ponieważ wskaźnik ten sytuuje rzeczywistość ubóstwa w
kontekście poszczególnych państw członkowskich, odzwierciedlając rozumienie
ubóstwa jako stanu względnego;</li>
<li> wzywa państwa członkowskie UE do dopilnowania, aby główne cele UE w
zakresie ubóstwa przełożyły się na konkretne i osiągalne cele krajowe w tak
priorytetowych elementach unijnej strategii włączenia społecznego, jak położenie
kresu bezdomności ulicznej do 2015 r. zgodnie z oświadczeniem pisemnym nr
0111/2007;</li>
<li> uważa, że należy zwrócić szczególną uwagę i przeznaczyć dodatkowe środki na
osoby bezdomne zarówno ze strony państw członkowskich, jak i Komisji, tak aby w
pełni zintegrować je ze społeczeństwem do 2015 r.; będzie to wymagało gromadzenia
porównywalnych danych i opracowywania rzetelnych statystyk na szczeblu
wspólnotowym oraz ich corocznej publikacji wraz ze sprawozdaniem na temat
osiągniętych postępów i celów wyznaczonych w odpowiednich krajowych i
wspólnotowych strategiach przeciwdziałania ubóstwu i wykluczeniu społecznemu;</li>
<li> uważa, że każde państwo członkowskie ma obowiązek podjęcia wszelkich
działań w celu uniknięcia niepewnej sytuacji finansowej swoich obywateli,
zapobiegając ich nadmiernemu zadłużeniu w szczególności w przypadku
korzystania z kredytów bankowych, rozważając opodatkowanie banków i instytucji
finansowych, które decydują się na udzielanie kredytów osobom niewypłacalnym;</li>
<li> uważa, że państwa członkowskie muszą podjąć wyraźne zobowiązanie do
wdrożenia aktywnego włączenia: ograniczenia warunkowości, inwestowania we
wspomagającą aktywizację, obrony adekwatnego dochodu minimalnego i
zachowania standardów społecznych poprzez zakaz cięć w kluczowych usługach
publicznych, tak aby ubodzy nie płacili za kryzys;</li>
<li> uważa, że różne doświadczenia z dochodami najniższymi i bezwarunkowymi
dochodami podstawowymi dla wszystkich w połączeniu z dodatkowymi środkami
włączenia społecznego i ochrony, ukazują, że jest to skuteczna forma walki z
ubóstwem i wykluczeniem społecznym, pozwalająca zapewnić wszystkim godne
życie;<br> domaga się zatem od Komisji przygotowania inicjatywy wspierającej dalsze
działania w państwach członkowskich, które będą uwzględniały najlepsze praktyki i będą je promowały oraz które pozwolą na zapewnienia indywidualnie
gwarantowanych, zapobiegających ubóstwu modeli odpowiednich dochodów
minimalnych i dochodów podstawowych jako środka eliminacji ubóstwa i
gwarantującego sprawiedliwość społeczną i równość szans dla wszystkich obywateli,
których poziom ubóstwa zostanie wykazany w wymiarze poszczególnych regionów,
przestrzegając zasady pomocniczości i nie kwestionując szczególnych uwarunkowań
w każdym państwie członkowskim; uważa, że ta inicjatywa Komisji powinna
doprowadzić do opracowania planu działania, który ma towarzyszyć realizacji
europejskiej inicjatywy w zakresie dochodów minimalnych w państwach
członkowskich, przy poszanowaniu poszczególnych praktyk krajowych, układów
zbiorowych lub prawa obowiązującego w państwach członkowskich, tak aby
osiągnąć następujące cele:<ul>
<li> opracowanie wspólnych standardów i wskaźników kwalifikowalności i
warunków dostępu do systemów dochodów minimalnych,</li>
<li> określenie kryteriów pozwalających ocenić, które szczeble instytucjonalne i
terytorialne - przy zaangażowaniu partnerów społecznych i odnośnych
zainteresowanych stron - byłyby najodpowiedniejsze do wprowadzania w życie
środków w ramach systemów dochodów minimalnych,</li>
<li> opracowanie wspólnych wskaźników i punktów odniesienia dla oceny
wyników, konsekwencji i skuteczności polityki zwalczania ubóstwa,</li>
<li> oraz zapewnienie monitorowania i wymiany najlepszych wzorców;</li></ul></li>
<li> podkreśla, że odpowiedni dochód minimalny jest nieodłącznym składnikiem
godnego życia ludzkiego oraz że odpowiedni dochód minimalny i udział w życiu
społecznym są warunkiem wstępnym pełnego rozwinięcia przez ludzi ich potencjału
i współudziału w demokratycznym kształtowaniu społeczeństwa; zaznacza, że
dochody zapewniające egzystencję przyczyniają się ponadto do pozytywnej dynamiki
w gospodarce narodowej, a przez to zapewniają dobrobyt;</li>
<li> uważa, że inicjatywa Komisji w sprawie gwarantowanego dochodu
minimalnego powinna uwzględniać zalecenie 92/441/EWG, w którym uznano
"podstawowe prawo osoby do wystarczających zasobów w odniesieniu do ludzkiej
godności", przy czym podkreśla, że głównym celem systemów wspierania dochodów
powinno być wydobywanie ludzi z ubóstwa i umożliwianie im godnego życia, w tym
godnej niepełnosprawności i świadczeń emerytalnych;
w związku z tym zaleca, żeby Komisja rozważyła ustanowienie wspólnej metody
obliczania minimalnego dochodu pozwalającego na przeżycie i minimum socjalnego
("koszyk" towarów i usług), tak aby zapewnić dostępność porównawczych pomiarów
poziomów ubóstwa i ustanowić środki interwencji socjalnej;</li>
<li> wzywa państwa członkowskie do podjęcia pilnych działań w celu usprawnienia
absorpcji świadczeń społecznych, monitorowania poziomów i przyczyn braku
absorpcji - uznając, że wg OECD przypadki braku absorpcji stanowią 20-40%
świadczeń - poprzez zwiększenie przejrzystości, skuteczniejsze informowanie,
udostępnianie doradztwa, uproszczenie procedur i ustanowienie skutecznych
środków i strategii walki z napiętnowaniem i dyskryminacją związaną z odbiorcami
dochodu minimalnego;</li>
<li> podkreśla znaczenie istnienia zasiłków dla bezrobotnych, które umożliwiają
beneficjentom życie w godziwych warunkach, jak również potrzebę ograniczenia
okresu bezrobocia, m.in. poprzez zwiększenie wydajności krajowych urzędów pracy; </li>
<li> podkreśla potrzebę przyjęcia zasad ubezpieczenia pozwalających powiązać
minimalne emerytury wypłacane w państwach członkowskich z odpowiednimi
progami ubóstwa;</li>
<li> krytykuje państwa członkowskie, których systemy dochodów minimalnych nie
uwzględniają względnego progu ubóstwa; ponownie wzywa państwa członkowskie
do jak najszybszego zaradzenia tej sytuacji; domaga się, aby Komisja wzięła pod
uwagę dobre i złe praktyki, oceniając krajowe plany działania;</li>
<li> zwraca uwagę na poważną dyskryminację pod względem wieku w odniesieniu
do systemów dochodów minimalnych, polegającą np. na ustalaniu dochodu
minimalnego dla dzieci poniżej progu ubóstwa lub wykluczaniu młodych ludzi z
systemów dochodów minimalnych z uwagi na brak składek na ubezpieczenie
społeczne; podkreśla, że podważa to bezwarunkowy i odpowiedni charakter
systemów dochodów minimalnych;</li>
<li> podkreśla, że pilną konieczność opracowania i zastosowania odpowiednich
wskaźników socjoekonomicznych w różnych dziedzinach takich jak zdrowie,
mieszkalnictwo, dostawy energii, włączenie społeczne i kulturowe, mobilność,
kształcenie, dochody (jak współczynnik Ginniego pozwalający na pomiar zmian w
różnicach dochodów), niedostatek materialny, zatrudnienie i usługi pomocy
społecznej, które pozwolą na śledzenie i mierzenie postępów osiągniętych w
zwalczaniu ubóstwa oraz w działaniach na rzecz włączenia społecznego i które będą
przedstawiane każdego roku z okazji Międzynarodowego Dnia Walki z Ubóstwem (17
października), z jednoczesnym zaznaczeniem ewolucji tych postępów w zależności
od takich czynników, jak płeć, grupa wiekowa, sytuacja rodzinna,
niepełnosprawność, imigracja, choroby przewlekłe i różne poziomy dochodów (60%
średniego dochodu, 50% średniego dochodu, 40% średniego dochodu) w sposób
umożliwiający uwzględnienie ubóstwa względnego, ubóstwa skrajnego i grup
najbardziej narażonych; podkreśla pilną potrzebę dysponowania danymi
statystycznymi UE - wykraczającymi poza wskaźniki monetarne - na temat sytuacji
skrajnego ubóstwa, takich jak bezdomność, które obecnie nie są uwzględniane w
badaniu EU SILC; domaga się, aby powyższe wskaźniki socjoekonomiczne były
przedstawiane co roku w sprawozdaniu państwom członkowskim i Parlamentowi
Europejskiemu w celu przeprowadzenia dyskusji i ustaleniu dalszych konkretnych
możliwości działania;</li>
<li> podkreśla, że potrzebne są szczególne dodatkowe przepisy dotyczące grup w
niekorzystnej sytuacji (osoby niepełnosprawne lub przewlekle chore, osoby
samotnie wychowujące dzieci i rodziny wielodzietne), które ponoszą dodatkowe
koszty, w szczególności związane z pomocą osobistą, korzystaniem ze specjalnych
urządzeń, opieki medycznej czy pomocy społecznej;
44. wzywa Komisję i państwa członkowskie UE do zbadania, w jaki sposób różne
modele bezwarunkowych i chroniących przed ubóstwem dochodów podstawowych
dla wszystkich mogłyby przyczynić się do włączenia społecznego, kulturowego i
politycznego, przy uwzględnieniu zwłaszcza ich niepiętnującego charakteru i
zdolności zapobiegania przypadkom ukrytego ubóstwa;</li>
<li> jest zdania, że w odniesieniu do strategii politycznych zmniejszania ubóstwa,
które towarzyszą ustanowieniu odpowiedniego dochodu minimalnego w państwach
członkowskich, należy przekształcić otwartą metodę koordynacji, tak aby umożliwić
rzeczywistą wymianę sprawdzonych wzorców między państwami członkowskimi;
</li>
<li> zauważa, że cel zwalczania ubóstwa związany z dochodem minimalnym
zostanie osiągnięty tylko wówczas, gdy dochód ten będzie wolny od podatku, i zaleca
rozważenie powiązania poziomu dochodu minimalnego z wahaniami opłat za usługi
komunalne;</li>
<li> przypomina, że kobiety bardziej niż mężczyźni narażone są na popadnięcie w
skrajne ubóstwo z uwagi na braki w systemach opieki socjalnej i utrzymującą się
dyskryminację, zwłaszcza na rynku pracy, co wymaga pełnego zakresu specjalnych
strategii politycznych, które powinny być nakierowane na kwestie płci i uwzględniać
konkretne okoliczności;</li>
<li> uważa, że ubóstwo dotykające osoby zatrudnione oznacza niesprawiedliwe
warunki pracy, oraz wzywa do podjęcia wysiłków ku zmianie tej sytuacji, tak aby
ogólne poziomy wynagrodzenia i poziomy płacy minimalnej w szczególności mogły
zapewnić godny standard życia, niezależnie od tego, czy poziomy te ustalono
przepisami prawa czy uzgodniono w negocjacjach zbiorowych;</li>
<li> wzywa do włączenia osób doświadczających ubóstwa (w odniesieniu do których
należy zdecydowanie wspierać inicjatywy na rzecz integracji na rynku pracy) oraz
zachęca Komisję i państwa członkowskie do rozwijania dialogu z osobami i
organizacjami reprezentującymi osoby żyjące w ubóstwie, ich sieciami i partnerami
społecznymi; uważa, że należy zadbać o to, aby osoby doświadczające ubóstwa i
organizacje, które takie osoby reprezentują, zostały uznane za zainteresowane
strony oraz otrzymywały odpowiednie finansowe i inne wsparcie oraz środki, tak aby
umożliwić im udział w opracowywaniu, realizacji i monitorowaniu strategii
politycznych, środków i wskaźników na szczeblu europejskim, krajowym,
regionalnym i lokalnym, zwłaszcza w związku z krajowymi programami reform w
ramach strategii Europa 2020 oraz otwartą metodą koordynacji ochrony społecznej
i włączenia społecznego; podkreśla ponadto potrzebę wzmocnienia działań
przeciwko pracodawcom, którzy nielegalnie zatrudniają marginalizowane grupy za
wynagrodzenie niższe, niż wynosi dochód minimalny;</li>
<li> uważa, że należy podjąć trwałe i szeroko zakrojone wysiłki w celu zwalczania
ubóstwa i wykluczenia społecznego, żeby polepszyć sytuację ludzi najbardziej
narażonych na ubóstwo i wykluczenie, takich jak osoby o niepewnym zatrudnieniu,
bezrobotni, osoby samotnie wychowujące dzieci, osoby starsze żyjące samotnie,
kobiety, dzieci znajdujące się w niekorzystnej sytuacji, mniejszości etniczne czy
osoby chore lub zdrowe inaczej;</li>
<li> wyraża głębokie ubolewanie, że niektóre państwa członkowskie wydają się nie
uwzględniać zalecenia Rady 92/441/EWG, w którym uznano "podstawowe prawo
osoby do wystarczających zasobów i pomocy społecznej, aby żyć w sposób
nieuchybiający ludzkiej godności";</li>
<li> nalega na pełne zaangażowanie partnerów społecznych na równych zasadach
w tworzenie krajowych planów działania na rzecz zwalczania ubóstwa i określanie
celów odniesienia na wszystkich poziomach zarządzania;</li>
<li> podkreśla potrzebę planowania i realizacji ukierunkowanych działań
interwencyjnych, w drodze aktywnych strategii politycznych na rzecz zatrudnienia
na poziomie geopolitycznym, sektorowym i biznesowym oraz przy aktywnym
zaangażowaniu partnerów społecznych, by zwiększyć dostęp do rynku pracy osób z
grup społecznych lub regionów geograficznych o szczególnie wysokiej stopie
bezrobocia;</li>
<li> podkreśla potrzebę skoncentrowania się na wybranych grupach populacji
(migrantach, kobietach, bezrobotnych w wieku przedemerytalnym itd.), by poprawić
ich umiejętności, co przyczyni się do unikania bezrobocia oraz by wzmocnić
strukturę integracji społecznej;</li>
<li> wzywa państwa członkowskie i Komisję do podjęcia działań pozwalających na
integrację młodzieży oraz osób starszych na rynku pracy, ponieważ są to
najwrażliwsze grupy społeczne, na które w warunkach obecnej recesji szczególnie
wpływa brak zatrudnienia;</li>
<li>podkreśla, że systemy dochodów minimalnych muszą pokrywać koszty paliw,
aby ubogie gospodarstwa domowe dotknięte ubóstwem energetycznym były w stanie
pokrywać swoje rachunki za energię; systemy dochodów minimalnych muszą być
obliczane w oparciu o realistyczne oceny kosztów ogrzewania domów w powiązaniu
ze szczególnymi potrzebami danego gospodarstwa domowego (np. rodziny z dziećmi,
osoby w podeszłym wieku i niepełnosprawne);</li>
<li> zauważa, że mimo iż większość państw członkowskich UE27 dysponuje
krajowymi systemami dochodów minimalnych, wiele z nich takiego systemu nie
posiadają; wzywa państw członkowskie do wprowadzenia systemu gwarantowanego,
zapobiegającego ubóstwu dochodu minimalnego z myślą o włączeniu społecznym,
oraz wzywa je do wymiany najlepszych wzorców; uznaje, że tam, gdzie świadczona
jest pomoc socjalna, państwa członkowskie mają obowiązek zadbać, aby obywatele
rozumieli swoje uprawnienia i mogli je uzyskiwać;</li>
<li> zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji
Radzie oraz Komisji, jak również parlamentom i rządom państw członkowskich i
państw kandydujących.</li></ol>
<p>
Krajowy próg narażenia na ubóstwo wynosi 60 % krajowej mediany dochodu, co jest wartością niższą niż średni dochód.<p>
<i>Źródła</i><br>
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2010-
0375&language=PL&ring=A7-2010-0233"target="_blank">Rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie roli dochodu minimalnego w walce z ubóstwem i w promowaniu społeczeństwa integracyjnego w Europie</a><p></b>
PES">http://www.pespolska.pl"target="_blank">PES Polska
<i>Aktualizacja AP, 29.10.2010 r.</i>