W 2020 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wyśle pisemnie Informacji o stanie konta ubezpieczonego.

24 lipca 2020 wróć do listy aktualności »

W 2020 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wyśle pisemnie Informacji o stanie konta ubezpieczonego. Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest zobowiązany w terminie do dnia 31 sierpnia każdego roku udostępnić ubezpieczonemu, urodzonemu po dniu 31 grudnia 1948 r., Informację o stanie konta. W Informacji ZUS podaje wysokość: 

 zwaloryzowanego kapitału początkowego, o ile został obliczony, 

 zwaloryzowanych składek na ubezpieczenie emerytalne, z wyłączeniem składek na otwarte fundusze emerytalne i subkonto, 

 składek na ubezpieczenie emerytalne w wysokości bez waloryzacji w podziale na miesiące, z wyłączeniem składek na OFE i subkonto, 

 składek zewidencjonowanych na subkoncie: należnych (czyli tych, które wynikają z dokumentów rozliczeniowych przekazanych do ZUS przez płatników składek) i wpłaconych, 

 zwaloryzowanych składek, odsetek, środków i opłaty prolongacyjnej ogółem zapisanych na subkoncie, 

 składek na OFE: należnych i faktycznie przekazanych do OFE, 

 hipotetycznej emerytury. 

W wersji papierowej ZUS przekazuje Informację tym osobom, które nie utworzyły profilu ubezpieczonego na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Osoby, które mają taki profil, uzyskują dostęp do elektronicznej wersji informacji. W 2019 r. ZUS sporządził informację o stanie konta dla ponad 21 mln ubezpieczonych, z czego 18,5 mln trafiło do zainteresowanych pocztą. Tylko 2,7 mln ubezpieczonych miało profil na Platformie Usług Elektronicznych i informacja mogła być im udostępniona w formie elektronicznej. 

Przepisy Tarczy antykryzysowej zmodyfikowały zasady udostępniania Informacji przez ZUS w 2020 r. W bieżącym roku Informację o stanie konta ubezpieczonego będzie można sprawdzić wyłącznie na swoim profilu na Platformie Usług Elektronicznych. Informacja o stanie konta nie będzie udostępniana pisemnie z wyjątkiem sytuacji, gdy osoba ubezpieczona wystąpi z pisemnym żądaniem o udostępnienie informacji w takiej formie. 

 Poniżej przedstawiamy instrukcję zarejestrowania konta na PUE: 

 Wejdź na www.zus.pl i kliknij „Zarejestruj się” 

 Wybierz sposób rejestracji i wypełnij formularz. 

 Ustal hasło do konta. Login otrzymasz na e-mail podany w formularzu. 

 Potwierdź swoją tożsamość. Można to zrobić na kilka sposobów: za pomocą profilu zaufanego ePUAP, za pomocą certyfikatu kwalifikowanego (podpis elektroniczny), osobiście w każdej placówce ZUS.


aktualizacaj (RP)