W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2017 roku eksport
SMP wyrażony wolumenem wzrósł o 13,3%, a mleka skondensowanego o 11%.
Eksport serów wzrósł o 7,4%, WMP o 5,7%, a serwatki o 4%. Spadł bardzo
mocno eksport masła: o 20%. Całkowity eksport z UE w ekwiwalencie mleka
wzrósł o 1,4%, podczas gdy jego wartość wzrosła o 16,6%.
Państwa UE zwiększyły eksport serów to 10 największych swoich
odbiorców poza Arabią Saudyjską i Algierią (odpowiednio -10% i -16%).
Bardzo mocno wzrosła rola Japonii (+40%) i Południowej Korei (+23%).
USA, Arabia Saudyjska oraz Iran były głównym rynkiem dla
europejskiego masła w okresie styczeń-kwiecień 2017 roku. W USA
ulokowano 57% więcej masła, a w Iranie 41% więcej tego produktu. Spadł
gwałtownie eksport do Arabii Saudyjskiej (o 54%) i Japonii (o 53%).
Algieria jest kluczowym rynkiem dla unijnego SMP (głównie z Polski,
Francji i Belgii) oraz WMP (56% pochodzi z Holandii). Kolejnym rynkiem
dla SMP są Chiny (+43%), Indonezja (+28%). Warto zwrócić uwagę na wzrost
znaczenia Meksyku (tu dostawcą jest głównie Hiszpania) oraz Malezji i
Wietnamu (wzrosty odpowiednio +80% i 35%).
Dane unijne wskazują na spadek eksportu z Nowej Zelandii w przypadku
czterech głównych produktów w badanym okresie (-5% WMP, -7% sery, -9%
masło i -17% SMP). W tym samym czasie wolumen amerykańskiego SMP
będącego przedmiotem eksportu wzrósł o 20%, a serów o 15%. Gwałtownie
spadł natomiast eksport amerykańskiego masła (o 36%).
Chiny w porównaniu do okresu styczeń-kwiecień 2016 roku zwiększyły
import serów (o 18%), SMP (o 8%) i serwatki (o 14%), przy spadku
zapotrzebowania na masło (-8%) i WMP (-3%).
Do kwietnia 2017 Australia i Filipiny zwiększyły import masła
(odpowiednio o 60% i 30%). Co równie ważne rosła produkcja mleka w Nowej
Zelandii (o 6,3% w kwietniu 2017 wobec kwietnia 2016). W całym sezonie
2016-17 wobec 2015-16 produkcja spadła o 1,1%. Skumulowana produkcja dla
12 miesięcy dla Australii ma być 7,6% mniejsza, a dla USA o 1,4%
większa.
aktualizacja (RP)