Fonterra wskazuje trendy na rynku

5 kwietnia 2017 wróć do listy informacji »

Fonterra w swoich sprawozdaniach wskazuje na nowe czynniki wpływające na handel i produkcję mleka. Nowozelandczycy wskazują na cztery obszary: zmiany klimatyczne, budzący się nacjonalizm, efektywność produkcji i wskaźniki socjoekonomiczne.

W pierwszej grupie oznaczonej jako zmiana warunków klimatycznych wskazują, że produkcja żywności generuje 30% emisji CO2, ale degradacja ziemi sięga już 20% areału. W grupie nazwanej nacjonalizm wskazują na: niepewność co do warunków działania jaką wywołuje budzący się nacjonalizm. Przekłada się on bowiem na podnoszenie instrumentów protekcjonizmu co zagraża swobodnej wymianie towarów na arenie międzynarodowej. Nacjonalizm i protekcjonizm wpływają na rozchwianie cenowe. 

Wśród czynników socjoekonomicznych podkreślają, że produkcja żywności zapewnia 40% globalnego zatrudnienia i generuje 10% wydatków konsumenckich. Jednocześnie wciąż 1/3 żywności jest marnotrawiona. 
Produkcja mleka zajmuje natomiast 20% powierzchni wykorzystywanej rolniczo.

aktualizacja (RP)