Według danych Eurostat w 2016 r. wartość eksportu
produktów mleczarskich z Polski na rynki krajów trzecich wyniosła 375
mln EUR i w porównaniu z 2015 r. zmniejszyła się o 16%. Spadek ten w
głównej mierze wynikał z niższych, średnich cen uzyskiwanych w handlu
oraz znaczącego spadku wolumenu sprzedaży mleka w proszku.
Najwięcej, bo ponad połowa wartości eksportu na rynki trzecie
pochodziła ze sprzedaży produktów mleczarskich do Azji, gdzie w 2016 r.
trafiły produkty o łącznej wartości 193 mln EUR, co stanowiło 52%
wartości całkowitego eksportu produktów mleczarskich na rynki
pozaunijne. W 2016 r. wartość eksportu do krajów azjatyckich spadła o
12%.
Wartość eksportu produktów mleczarskich na drugi pod względem
wartości rynek afrykański w 2016 r. wyniosła 82 mln EUR (22% sprzedaży
na rynki trzecie), co oznacza spadek o 27% w relacji do 2015 r. Sprzedaż
do pozostałych, poza UE, krajów europejskich wzrosła o 22% do 63 mln
EUR (17%), a do Ameryki Pn. spadła o 47% do 23 mln EUR (6%). Zmniejszyła
się również wartość eksportu do Oceanii (o 14%) oraz krajów Ameryki
Pd. (o 28%).
W 2016 r. Algieria pozostała największym pozaunijnym odbiorcą
produktów mleczarskich, jednak wartość eksportu do tego kraju obniżyła
się o 21% do 41 mln EUR. Znacząco, bo aż o 62% do 34 mln EUR wzrosła
wartość eksportu na Białoruś. Tym samym nasz wschodni sąsiad stał się
drugim, największym wśród krajów trzecich, odbiorcą produktów
mleczarskich z Polski.
Na kolejnych sześciu miejscach uplasowały się kraje azjatyckie. W
2016 r. eksport do Chin (największego azjatyckiego nabywcy produktów
mleczarskich z Polski) obniżył się o 24% do 32 mln EUR. Sprzedaż do
Arabii Saudyjskiej wzrosła natomiast o 4% do 26 mln EUR, a do Wietnamu
obniżyła się o 31% do 22 mln EUR. Warto zwrócić uwagę na znaczący, bo
64-proc. wzrost wartości eksportu do Izraela, która w 2016 r. wyniosła
14 mln EUR. Eksport na Ukrainę zwiększył się o 75% do 10 mln EUR.
W przypadku krajów Ameryki Pn. największym pod względem wartości
odbiorcą produktów mleczarskich z Polski był rynek kubański, gdzie
trafiły produkty o łącznej wartości 12 mln EUR, tj. o 26% mniejszej niż w
2015 r. Eksport do Stanów Zjednoczonych zwiększył się natomiast o 19%
do 8,8 mln EUR, a do Kanady spadł o 37% do 1,5 mln EUR. Największym
nabywcą z Ameryki Pd. była natomiast Kolumbia, która zakupiła z Polski
produkty mleczarskie o wartości 3 mln EUR.
Wśród pięćdziesięciu największych pod względem wartości,
pozaunijnych odbiorców produktów mleczarskich z Polski, największą
dynamikę wzrostu sprzedaży odnotowano do Kataru (250%), Kambodży (210%)
oraz Omanu (134%).
Wg wstępnych danych MF (za MRiRW) w przypadku eksportu
poszczególnych produktów mleczarskich na rynki pozaunijne w 2016 r.
najbardziej dynamicznie wzrosła wartość sprzedaży masła - o 72%. Eksport
mleka płynnego wzrósł o 33%, jogurtów i napojów fermentowanych o 11%.
Spadła natomiast wartość eksportu mleka w proszku (o 36%), serwatki (o
26%) oraz serów i twarogów (o 4%).
aktualizacja (RP)