nteligentne opakowania stymulują powstawanie nowych nawyków zakupowych i żywieniowych na rynku serów
9 lutego 2017
wróć do listy informacji »
Innowacyjne opakowania są kluczowe dla stymulacji rozwoju statycznego rynku
Europejski rynek serów już od 15 lat praktycznie nie notuje wzrostu.
A przecież drzemie w nim potencjał, który można efektywnie pobudzić
choćby poprzez zastosowanie inteligentnych opakowań. To one stymulują
rozwój nowych kanałów sprzedaży, koncepcji produktów spożywczych oraz
zwyczajów konsumenckich, otwierając przed producentami i handlem nowe
możliwości przezwyciężenia wyzwań, związanych ze słabym wzrostem
konsumpcji oraz cen na rynku sera.
© sealed air
Dane Euromonitor International wyraźnie wskazują, że od 2015 r. roczne
spożycie sera na głowę w Europie niemal niezmiennie kształtuje się na
poziomie 8,5 kg. W sytuacji, w której ceny serów wykazują tendencję
spadkową, jedynym czynnikiem, który sprawia, że rynek serów do tej pory
nie skurczył się, jest wysoka częstotliwość ich zakupów.
Rynek europejski jest dojrzały. Prym w spożyciu serów wiodą Francja,
Niemcy i Włochy, za którymi plasują się Wielka Brytania i Hiszpania. W
skali globalnej do najszybciej rozwijających się rynków należą Chiny,
Rosja i Arabia Saudyjska. W krajach tych w perspektywie kilku lat należy
oczekiwać prawdziwego boomu spożycia serów. W ujęciu ogólnym rynek ten
ma ogromny potencjał - analitycy przewidują, że do roku 2020 spożycie na
głowę może wzrosnąć nawet o 50%. Jednak prognozy te można uznać za
realistyczne tylko pod warunkiem, że rynek będzie reagował dynamicznie i
inwestował w nowe koncepcje produktów i poszerzanie oferty, a także w
rozwój kanałów sprzedaży odpowiadających oczekiwaniom konsumentów.
Choć rynek serów charakteryzuje pewien konserwatyzm w dziedzinie
innowacji, to jednak nie może pozostać neutralny wobec aktualnych
trendów społecznych i wymagań konsumentów. A Ci coraz częściej podejmują
decyzje przez pryzmat etycznej produkcji i pozyskiwania surowca,
zdrowego odżywiania czy nowych form konsumpcji, jak przekąski i dania
gotowe do spożycia. Te trendy otwierają także możliwości sprzedaży
poprzez zupełnie nowe kanały. Dzisiaj około 25% sera jest kupowane w
postaci przekąsek, w ramach oferty cateringowej, w sklepach
internetowych oraz jako żywność typu „na wynos”, spożywana w ruchu. Ten
segment rynku ma największy potencjał wzrostu, a jego specyfika sprawia,
że inteligentne opakowania mogą bardzo skutecznie stymulować jego
rozwój.
Wykorzystując dogłębną znajomość rynku, firma Sealed Air
zidentyfikowała szereg potrzeb i kanałów sprzedaży, opracowując
opakowania, które pozwolą na pełne wykorzystanie nowych możliwości
sprzedaży. Ich wykorzystanie umożliwi producentom serów i sieciom
sprzedaży osiągnięcie korzyści w wymiarze ekonomicznym, społecznym i
środowiskowym.
Podczas ubiegłorocznej konferencji branżowej „Channel your Cheese” w
paryskim centrum Sealed Air, Packforum®, firma zaprezentowała koncepcje
opakowań serów „z wyższej półki”, zaprojektowanych z uwzględnieniem
trendów konsumenckich.
Niecodzienna forma prezentacji sera może pozytywnie zaskoczyć
konsumenta i przekonać go do zakupu. A gdyby zapakować ser tak, aby
przypominał tabliczkę czekolady? Albo w kuflu z piwem? Zaawansowane
opakowania tworzą nowe okazje do konsumpcji sera. Może on być oferowany
jako przekąska lub rodzaj przysmaku. W oczach konsumenta ser staje się
czymś więcej niż tylko standardowym produktem codziennej konsumpcji,
dzięki czemu jest on skłonny do zakupu większych ilości i różnorodnych
gatunków i formatów.
Ser nie jest produktem, o którym myślimy w kategoriach zdrowego żywienia
i dietetyki. Inteligentne opakowanie może zmienić ten stan rzeczy.
Serowe przekąski mogą być precyzyjnie porcjowane, dzięki czemu mogą z
powodzeniem prezentować się jako jedna z opcji na sklepowych półkach i w
automatach z żywnością wśród gamy zdrowych produktów.
Innowacyjność opakowań można oceniać także pod kątem poszanowania
środowiska oraz adekwatności do potrzeb i wymagań konsumentów w zakresie
bezpieczeństwa żywności i ograniczenia jej marnotrawstwa. Jak wskazują
wyniki badania przeprowadzonego przez agencję Harris Poll na zlecenie
Sealed Air w 2015 r., ok. 80% respondentów odnosi się pozytywnie do
marek spożywczych i sklepów, które wykorzystują opakowania w celu
ograniczenia marnotrawstwa żywności i zapewnienia jej bezpieczeństwa.
Sealed Air rozwija i dostarcza materiały do pakowania, które
pozwalają na dłuższe zachowanie świeżości i zwiększają bezpieczeństwo
serów w całym łańcuchu dostaw, wspierając w ten sposób producentów
żywności i sieci handlowe, które pragną realizować taką strategię.
Rozwiązania te pozwalają również na rozszerzenie kanałów sprzedaży sera,
na przykład poprzez automaty czy sprzedaż internetową z dostawą do
domu. Dzięki temu konsumenci otrzymują świeży i smaczny produkt.
Co więcej, opakowania to także dodatkowa płaszczyzna komunikacji z
konsumentami, umożliwiająca przekazanie w najbardziej skuteczny sposób
dodatkowych informacji. To doskonały sposób, aby opowiedzieć historię
produktu i przekazać kulinarne sugestie, np. jak łączyć sery z winami,
czy wykorzystywać je do przyrządzania określonych potraw. Zwiększa to
atrakcyjność produktu dla konsumenta i pozycjonuje ser jako produkt \"z
wyższej półki\". Atrakcyjny wygląd i wzornictwo opakowań odgrywa ważną
rolę w ukierunkowanym marketingu, budując wyrazisty wizerunek marki i
docierając do wybranej grupy docelowej.
Rynek sera ma ogromny potencjał wzrostu, który można uruchomić
wykorzystując innowacyjne opakowania do stymulacji wzrostu sprzedaży,
podnosząc poziom zadowolenia i lojalności klientów. Wymagania
konsumentów dotyczące żywności zmieniają się, a odpowiednie opakowania
mogą pomóc producentom i sieciom handlowym efektywnie je zaspokoić.
aktualizacja (RP)