Żółte, topione, a nawet twarogowe, pleśniowe i kozie – przekrój rynku serów plasterkowanych pokazuje, że dziś niemal w każdym segmencie tej kategorii można liczyć na tę wygodną formę podania, która od kilku lat utrzymuje się na liście przebojów rynku.
Sery w plastrach odpowiadają za coraz większy wolumen sprzedaży, rośnie także jej wartość. Skąd taki sukces tego produktu? Stoją za tym przede wszystkim dwa czynniki: zamiłowanie do wygody i permanentny wyścig z czasem, w którym niezależnie od swojej woli bierze dziś udział przeważająca część europejskiego społeczeństwa. Jedno i drugie sprawiają, że w cenie są wszelkie produkty ułatwiające życie oraz pozwalające zaoszczędzić drogocenny czas. Nie do przecenienia jest też fakt, że sery plasterkowane w znakomitej większości są dziś dostępne w funkcjonalnych opakowaniach typu otwórz-zamknij, które gwarantują nie tylko wygodne i łatwe użytkowanie, ale też zachowanie świeżości produktu, mimo wielokrotnego otwierania. To wszystko sprawia, że sery w plastrach są dziś obowiązkowym punktem asortymentu w każdym formacie handlowym, począwszy od handlu wielkopowierzchniowego, a skończywszy na tradycyjnym.
Głównym sposobem konsumpcji sera w Polsce pozostaje spożywanie go w formie plastra położonego na pieczywie. Inny popularny wariant to wykorzystanie w pizzy lub zapiekance. W obu idealnie sprawdza się ser podany w formie plasterków, a producenci dbają o to, by zwolnić konsumentów z nużącego obowiązku krojenia sera i oferują im produkt gotowy do użycia. Nie jest to jednak całkiem proste, ponieważ wymaga inwestycji w linię do konfekcjonowania serów, która dla mniejszych graczy rynkowych jest dużym wyzwaniem. Dlatego do walki o rynek serów plasterkowanych stają przede wszystkim najsilniejsi rynkowi konkurenci.
Dużym zainteresowaniem w kategorii serów plasterkowanych cieszą się produkty o mniejszych gramaturach, najbardziej popularne opakowania to 150 g. Rynek FMCG w Polsce zmienia się dynamicznie, a najbardziej znacząca jest zmiana oczekiwań konsumenckich. W naszym modelu biznesowym najważniejszy jest konsument. Najwięcej serów żółtych w plasterkach sprzedaje się w supermarketach, których znaczenie dynamicznie rośnie, następnie w małych i średnich sklepach spożywczych, a najmniej w dużych sklepach spożywczych i kioskach.
Sery twarde to największa kategoria na rynku sera, zdaniem ekspertów jej wartość roczna przekracza 2 mld zł. Dodatkowo, kategoria ta zdominowana jest przez plastry żółte, które stanowią 53% całości i w skali roku dynamicznie rosną o 9%. W procesie wyboru sera twardego zdecydowanie najważniejsze są typ sera i jego smak. Badania rynkowe wyraźnie pokazują, że konsumenci kierują się także marką sera, ale to już w następnej kolejności. Dla wielu synonimem wysokiej jakości sera twardego są zaś duże dziury. Ser z dziurami może mieć kremowy smak i naszą odpowiedzią jest Hochlander, który ma wszystkie zalety żółtego sera w jednym wariancie, czyli kremowy smak i dziury. Hochlander to niepowtarzalna oferta na rynku. To unikalny produkt w najważniejszej kategorii serowej, jednocześnie sygnowany najbardziej znaną marką serów w Polsce. Dodatkowo, to rozwiązanie, którego oczekują konsumenci, czyli kremowy smak i duże dziury. To produkt z dużą przewagą konkurencyjną, bowiem jest bez konserwantów, bogaty w wapń, czyli zgodny z trendami konsumenckimi. Warto podkreślić też, że wyróżniające się opakowania naszej nowości zdecydowanie zachęcają do zakupu. Krótki opis smaku na opakowaniu pozwala konsumentowi na szybkie zapoznanie się z podstawową charakterystyką sera, a jednocześnie zwiększa wyróżnialność. Dodatkowym atutem są soczyste kolory opakowania i apetyczna propozycja podania smakowitych serów.
Współczesnym wyzwaniem są wyroby mleczarskie idealnie dopasowane do poszczególnych grup odbiorców tak, aby odnieść największy sukces rynkowy. Dobór takich produktów jest niezwykle ważny, bo daje firmom gwarancję sukcesu. Optymalna może okazać się multidyscyplinarna współpraca, gdzie różne działy dostawcy i detalisty współpracują ze sobą nad wymyślaniem coraz to nowych koncepcji produktów i dopasowywaniem ich do określonych grup odbiorców.