Spotkanie Ministra K. Jurgiela z branżą mleczarską w siedzibie KZSM-ZR
25 lipca 2016
wróć do listy informacji »
W dniu 21 lipca 2016 roku w siedzibie Krajowego Związku
Spółdzielni Mleczarskich – Związek Rewizyjny (KZSM-ZR) w Warszawie,
odbyło się spotkanie między najwyższymi czynnikami w Ministerstwie
Rolnictwa a przedstawicielami branży mleczarskiej ws aktualnej sytuacji
na rynku mleczarskim w kontekście kryzysu i potencjalnych narzędzi
pomocowych. Spotkanie w dużej mierze zdominował temat pomocy Komisji
Europejskiej dla sektora mleczarskiego w UE w postaci dwóch komponentów:
pierwszego w wysokości 150 mln euro oraz drugiego w wysokości 350 mln
euro na pomoc dla producentów mleka i hodowców zwierząt.
© fm
Pierwsze wystąpienie Waldemara Brosia, Prezesa Zarządu KZSM-Zw. Rew.
miało szerszą perspektywę i uwzględniało szereg statystyk dla
produkcji, eksportu i cen podstawowych produktów i półproduktów
mleczarskich. Szczególne wrażenie wywarły dane Komisji Europejskiej
pokazujące różnice w cenach produktów uzyskiwane od mleczarni i ceny
tych samych produktów w handlu pokazujące stały poziom cen na półkach
niezależnie od poziomu cen zakupu, która to różnica sięga niekiedy 40%.
Po wystąpieniach firm współpracujących: GEA Polska i Kadet miało
miejsce wystąpienie Krzysztofa Jurgiela, Ministra Rolnictwa i Rozwoju
Wsi uzupełnione szczegółami przez Zofię Krzyżanowską, Radcę Generalnego i
Waldemara Sochaczewskiego, Dyrektora Departamentu Rynków Rolnych. Wiele
elementów dotyczących sposobu przekazania środków pomocy będzie dopiero
doprecyzowanych, ale mimo to dyskusja na sali pokazała różnice w
odbiorze pomocy unijnej, która uznana została za niewystarczającą.
Pojawiły się także wyraźne głosy o tym, aby nie zaprzestawać rozwijania
produkcji, które spotkały się z odrębnym opiniami dużej części
zgromadzonych, którzy ustabilizowanie upatrują w powściągnięciu
nadprodukcji.
Po zakończeniu dyskusji dr inż. Maria Czerniewicz, z Katedry
Mleczarstwa i Zarządzania Jakością na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w
Olsztynie przedstawiła wykład o innowacjach i współczesnych trendach w
technologii mleczarskiej. Wykład ten skategoryzował i uporządkował wiele
nowych idei i trendów obecnych na rynku mleczarskim w Europie i na
świecie w kontekście coraz młodszych generacji konsumentów, zwłaszcza
millenialsów, którzy zupełnie inaczej postrzegają produkty i marki.
Pod koniec sympozjum, Agnieszka Zaborska, Królowa Mleka przedstawiła
ideę reprezentowanego przez siebie projektu. Królowa Mleka jest bowiem
ambasadorką zdrowego stylu odżywiania się w oparciu o naturalne produkty
nabiałowe i reprezentuje branżę mleczarską. Promuje wiedzę o walorach
odżywczych mleka i jego przetworów, szczególnie wśród dzieci i młodzieży
szkolnej.
aktualizacja (RP)