Raport amerykańskiej agencji badawczej Future Market
Insights podzielony jest na dwie części. Pierwsza opisuje rynek w latach
2012-16, a druga stanowi prognozę spożycia. Rynek globalny produktów
mleczarskich bez laktozy miał sięgnąć w 2017 roku 10,5 mld USD, a roczna
średnia stopa wzrostu ma wynieść 5,3% w latach 2017-2027.
Obecnie największą grupę stanowią jogurty 21,9%. to wzrost do 17,6 mld USD w 2027 roku.
Obecne wyliczenia wskazują, że 45-50% rynku jest opanowana przez
duże ponadnarodowe firmy mleczarskie. Największym producentem są firmy
zachodnioeuropejskie: Valio, Arla Foods, Danone, Nestle, a także
mleczarnie spoza kontynentu europejskiego: Dean Foods, Shamrock Foods i
Murray Goulburn. Firmy te w dużym stopniu rozwijają produkcję na rynkach
wewnętrznych i dostarczają produkty dodatkowo pod marki własne.
Wśród czynników wzrostu agencja podaje wysoki poziom nietolerancji
laktozy w kilku regionach świata, zwłaszcza Ameryce Łacińskiej oraz
wzrost populacji aglomeracji miejskich o wyższym poziomie dochodu.
Rynek Europy Wschodniej produkuje 60 mln ton produktów mleczarskich
bezlaktozowych i pokrywa w ten sposób w pełni swoje zapotrzebowanie.
Przemysł pracuje jednak nieustannie nad zmniejszeniem kosztów produkcji.
Co jest szczególnie istotne, konsumenci niekoniecznie są chętni
przenosić konsumpcję z produktów mleczarskich w stronę produktów
roślinnych (alternatywnych). Wynika to z innego smaku oraz wąskiego
zastosowania kulinarnego.
aktualizacja (RP)