– Każdego dnia Europejczycy kupują ponad 500 milionów płynnych produktów spożywczych, takich jak mleko, soki, woda, napoje gazowane, piwo czy jogurty. Nie ulega więc wątpliwości, że opakowanie ma znaczenie – mówi Forum Mleczarskiemu Biznes Małgorzata Gromek, Menedżer Komunikacji w Tetra Pak Polska. – Firma Tetra Pak działa w branży opakowaniowej od ponad 60 lat. Analizujemy trendy, śledzimy zachowania konsumentów i prowadzimy własne badania rynkowe. Jesteśmy ekspertem w produkcji wielowarstwowych opakowań kartonowych. Wszystko, co robimy, podporządkowane jest ochronie żywności w najlepszy możliwy sposób, przy jak najmniejszym wykorzystaniu zasobów naturalnych Ziemi. Dotychczas jednak nie mieliśmy okazji włączyć się w dyskusję na temat znaczenia wyboru opakowania.
– Obecnie chcemy to zmienić i wziąć na siebie większą
odpowiedzialność, również na polu komunikacji. Naszych klientów,
właścicieli marek spożywczych oraz konsumentów końcowych łączy coraz
większa troska o środowisko i zrównoważony rozwój. Jak wynika z
przeprowadzonych przez nas badań, dbamy o swoje zdrowie oraz dobro
naszej planety nie mniej niż reszta Europejczyków. Do niektórych kwestii
przywiązujemy szczególną uwagę. Są to np. pochodzenie żywności,
zawartość sztucznych dodatków czy zasady etyki – podkreśla Małgorzata
Gromek.
– Z badań przeprowadzonych na potrzeby raportu Tetra Pak „Dobre
opakowanie ma znaczenie” aż 88% ankietowanych deklaruje, że podczas
wyboru produktu kieruje się jego aspektami zdrowotnymi i naturalnym
składem. Coraz większą uwagę zwracamy także na samo opakowanie,
zwłaszcza na łatwość przechowywania i używania. Wciąż jednak niewielu
konsumentów łączy wybierany produkt bezpośrednio z opakowaniem. To
właśnie zamierzamy zmienić. Z punktu widzenia środowiska wybór produktu w
opakowaniu kartonowym powinien być tak samo oczywisty, jak np.
oszczędzanie energii czy korzystanie z komunikacji miejskiej. To jedna z
najrozsądniejszych opcji, ale mimo to dla większości konsumentów nie
najbardziej oczywisty wybór – wskazuje nasza rozmówczyni.
– 60% konsumentów nadal twierdzi, że szklane opakowanie jest
bardziej ekologiczne niż kartonowe. Co druga osoba uważa, że dla ochrony
środowiska najlepiej byłoby, gdyby żywność nie miała opakowań wcale. We
współpracy z naszymi klientami chcemy szerzyć wiedzę o tym, jak ważne
są opakowania i ułatwić konsumentom podejmowanie właściwych decyzji.
Dobór surowców i projekt opakowania mają zasadniczy wpływ nie tylko na
środowisko, ale także na sam produkt — jego okres przydatności do
spożycia, ilość odpadów poprodukcyjnych, konieczność stosowania dodatków
i konserwantów – podsumowuje Małgorzata Gromek, Menedżer Komunikacji w
Tetra Pak Polska.
aktualizacja (RP)