Agnieszka Maliszewska: Rozumiem rolników i to, że to na ich gospodarstwach spoczywać będzie duży ciężar związany z europejskim zielonym ładem, zrównoważeniem produkcji i wszystkimi przewidywanymi zmianami. Jednak jako wiceprezydent COGECA nieustannie rozmawiam z członkami Komisji Europejskiej i Parlamentu. Zawsze podkreślam, że jako europejskie przetwórstwo i rolnicy jesteśmy gotowi wprowadzić te zmiany, ale pod warunkiem, że będziemy mieli odpowiednie narzędzia i mechanizmy, a także odpowiednie środki finansowe do tego, żeby podołać wyzwaniu.
Nie będzie możliwe utrzymanie konkurencyjnego rolnictwa korzystającego z najnowszych technologii i sztucznej inteligencji.
W tym momencie walczymy o nową, wspólną politykę rolną po 2027 r. Z punktu widzenia przetwórców musimy zrobić wszystko, żeby takie zachęty dla naszych rolników otrzymać, bo nie starczy środków finansowych z samych spółdzielni.
Proszę powiedzieć: prezentacja mapy drogowej, a także publikacja strategii odbyła się niedawno, a kluczowe zagadnienia przedstawiliśmy naszym Czytelnikom w ostatnim numerze. Chciałbym zapytać, jak dokument dotyczący strategii został przyjęty w branży? Co mówią Pani rozmówcy, którzy zapoznali się z tym opracowaniem?
Ci, którzy już je przeczytali, są absolutnie świadomi konieczności zmian. I to jest bardzo pozytywne. Oczywiście nie stanie się tak, że każda firma będzie wdrażała i implementowała to, co przygotowaliśmy. Ważne jednak, że są zainteresowani, aby korzystać z tego dokumentu. Takie dostaję sygnały.
W naszym dokumencie wskazujemy, że sztandarowym produktem, który możemy pozycjonować na świecie, są sery, a te mogą śmiało konkurować z produktami francuskimi czy szwajcarskimi. Dzisiaj mamy świetnej jakości polskie produkty, ale nie zostały odpowiednio wypromowane. Nasza polityka, nasza mądrość powinna zmierzać w tym kierunku, żeby stworzyć jedną krajową markę premium. Rzecz w tym, aby to był produkt wysokiej jakości, powtarzalny, wokół którego (lub grupy produktów) będzie można prowadzić promocję. To jest jak najbardziej możliwe do zrealizowania.