Kategoria kefirów została podzielona bardzo równo pomiędzy produkty markowe i produkty marek własnych detalistów, z niewielką przewagą tych pierwszych – marki producenckie stanowią ok. 55% wolumenu zakupów całej kategorii dokonanych przez gospodarstwa domowe w Polsce w okresie styczeń – maj 2025 r. – powiedział Forum Mleczarskiemu Grzegorz Mech, Business Development Manager, YouGov Poland. – Głównymi graczami (właścicielami marek) w kategorii kefirów są SM Krasnystaw, Robico i Mlekpol w produktach markowych oraz Biedronka i Lidl w produktach marek własnych.
– Lider kategorii, czyli Krasnystaw, odpowiada za ponad 30% rynku w ujęciu wolumenowym. Top 5 właścicieli marek stanowi łącznie 3/4 wolumenu zakupów kategorii kefirów dokonywanych przez Polaków. Kefir Krasnystaw jest także wybierany przez największą liczbę nabywców – w ciągu pierwszych 5 miesięcy bieżącego roku zakupu kefiru tego producenta dokonało ponad 26% gospodarstw domowych. Drugim w kolejności jest kefir Mleczna Dolina Biedronki (penetracja – prawie 17%), a trzecim – Pilos Lidla (z penetracją nieco ponad 11%).
– Może wydawać się dość zaskakujące, jak niewielkie znaczenie w kategorii mają produkty oznaczone jako „bio”, „eco” czy „organic” oraz jak mało jest produktów wysokobiałkowych tak dynamicznie rozwijającym się segmencie produktów nabiałowych. Produkty bio / eco / organic stanowią niecałe 11% w wolumenie zakupów kategorii, a oznaczone jako high protein (o wysokiej zawartości białka) – jedynie nieco ponad 1,5% wolumenu zakupów – zwrócił uwagę nasz rozmówca.
– Jeśli chodzi o smaki, króluje kefir naturalny, stanowiący 98% wolumenu zakupów dokonywanych przez gospodarstwa domowe w Polsce.
– Najpopularniejszym kanałem dystrybucji w zakupach kefirów są dyskonty, w których (w ostatnim analizowanym okresie) zakupu kategorii dokonało bez mała 38% nabywców. W dalszej kolejności Polacy korzystają z supermarketów i – co ciekawe – ze sklepów małego formatu. W tych kanałach kefir zakupiło odpowiednio prawie 16% nabywców i bez mała 10%. Dalej w klasyfikacji są hipermarkety, w których kefir kupiło niecałe 9% gospodarstw domowych. Popularność głównych kanałów dokonywania zakupów kefiru rozumiana jako liczba nabywców kategorii w poszczególnych typach sklepów jest tożsama z udziałem poszczególnych kanałów w wolumenie zakupów. Zdecydowanym liderem są sklepy dyskontowe z udziałem ponad 65%, a dalej – supermarkety i sklepy małego formatu z udziałami odpowiednio prawie 17% i nieco ponad 9%. Sklepy wielkopowierzchniowe odpowiadają łącznie za prawie 90% wolumenu zakupów kefirów – podsumował Grzegorz Mech, Business Development Manager, YouGov Poland..